هند از روند صلح و دستاوردهای دو دهه اخیر پشتیبانی می‌کند

خبرگزاری سریع، کابل: وزارت خارجۀ کشور از آمادگی هند برای اشتراک در نشست‌های که در رابطه به صلح افغانستان برگزار می‌شوند، خبر داد.

این وزارت امروز سه شنبه (سوم حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در سفرش به هند با س. جی‌شنکر، همتای هندی‌اش در پیوند به گسترش روابط کابل – دهلی جدید، تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح افغانستان، همکاری‌های اقتصادی و تطبیق پروژه‌های منطقه‌ای گفتگو کرده است.

اعلامیه نگاشته است: “هند آمادگی‌اش را برای شرکت در کنفرانس‌های منطقه‌ای در مورد صلح و توسعۀ افغانستان از جمله نشست پروسۀ استانبول – قلب آسیا در تاجیکستان و نشست صلح ترکیه اعلام داشته، تاکید کرد که هند از روند صلح و دستاوردهای دو دههٔ مردم افغانستان، پشتیبانی می‌کند.”

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان گفته است که هند در روند صلح افغانستان نقش مهم دارد و از آن کشور خواست که برای تقویت اجماع منطقه‌ای و جهانی نقش فعال داشته باشد.

همچنان وزیران خارجۀ افغانستان و هند، شام دوشنبه اعلامیۀ پایانی نشست صلح ترویکا در مسکو را را برای تقویت و پیشرفت روند صلح مثبت خوانده اند.

همکاری‌های اقتصادی

کمک ۵۰۰هزار دوز واکسین کووید۱۹، تمویل اعمار بند شاه توت و کمک ۷۵هزار تن گندم از دیگر کمک‌های اخیر هند به افغانستان است.

جی‌شنکر وزیر خارجۀ هند گفته است: “هند به عنوان دوست و همکار به حمایتش از روند بازسازی و گسترش رفاه در افغانستان ادامه خواهد داد.”

همچنان هر دو وزیر خارجه در مورد پروژه‌های اتصال منطقه‌ای از جمله توسعۀ خطوط آهن از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان، توسعۀ بندر چابهار و افزایش تجارت میان دو کشور نیز صحبت کرده اند.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان گفته است: “دو طرف توافق کردند تا به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای، گروه‌های کاری اختصاصی را در ساحات مختلف شکل داده، پروژه‌های مورد نظر را از طریق این گروه‌ها پیگیری نمایند.”

هند یکی از تمویل‌کنندگان بزرگ در افغانستان است که حدود سه میلیارد دالر را طی دو دهه در بخش تطبیق پروژه‌های زیربنایی افغانستان کمک کرده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a88b
دکمه بازگشت به بالا