وزیر خارجه ایران: برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با طالبان در ارتباط هستیم

طبق خبرگزاری رسمی ایران- ایرنا، عبداللهیان و اسد در دیدار که امروز (شنبه، ۱۷ میزان) در دمشق صورت گرفته، در مورد مناسبات دو جانبه میان دو کشور و تحولات افغانستان تبادل نظر کرده‌اند.

عبداللهیان با تشریح سیاست ایران در قبال تحولات افغانستان گفته‌است: «ما با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می‌کنیم».

ایرنا نوشته که رییس‌جمهوری سوریه هم در این دیدار اظهار کرده است و گفته است‌ که خروج امریکا از افغانستان نشان دهنده ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی است.

اسد گفته است: «کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که امریکا مسئولیت اعمال و سیاست‌هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد».

او در ادامه بیان داشته است که ایران این ظرفیت را دارد و باید با «برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود چرا که امریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند».

در پی خروج امریکا از افغانستان، طالبان به قدرت رسیدن و «امارت اسلامی» را در کابل بنا کرده‌اند. تاکنون هیچ کشور حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته و این باعث شده که افغانستان در یک بلاتکلیفی و خلای قدرت مشروع به سر ببرد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a897b
دکمه بازگشت به بالا