وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با اتمر: نشست استانبول جایگزین نشست دوحه نیست

خبرگزاری سریع، کابل: محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور با همتای ترکی خود مولود چاووش‌اوغلو از طریق تلفن درباره برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای صلح افغانستان به میزبانی ترکیه گفت‌وگو کرده است.

چاووش‌اوغلو پیش‌تر اعلام کرده بود که نشست صلح افغانستان در ماه اپریل به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت خارجه، مولود چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با اتمر گفته است که نشست صلح به میزبانی ترکیه، جایگزین نشست دوحه نیست؛ بلکه مکمل روند صلح دوحه خواهد بود. این تماس تلفنی روز شنبه، بیست‌وسوم حوت انجام شده است.

قطر میزبان دو دور نشست بین‌الافغانی است. در حال حاضر نیز بخشی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت در دوحه حضور دارند.

وزیر خارجه ترکیه هم‌چنان گفته است که طرف‌های شرکت‌کننده در برای اشتراک در نشست استانبول اعلام آماده‌گی کرده‌اند و این کشور هم‌چنان برای شرکت در نشست سه جانبه افغانستان و ترکیه با ایران و پاکستان آماده است.

حنیف اتمر از آماده‌گی ترکیه برای میزبانی «دور بعدی گفت‌وگوهای صلح افغانستان» استقبال کرده و این کشور را میزبان قابل اعتماد توصیف کرده است.

اتمر هم‌چنان بر افزایش تماس‌ها و مشورت‌ها در مورد اهداف، دستور کار، شرکت‌کننده‌گان و نتایج این نشست تأکید کرده است.

وزیر امور خارجه گفته است که انتظار می‌رود نشست ترکیه گامی به جلو در راستای تأمین آتش‌بس و دست‌یابی به راه حل سیاسی مطابق خواست و اراده مردم افغانستان باشد.

حنیف اتمر  برگزاری نشست کشورهای قلب آسیا – پروسه استانبول در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان را فرصت خوبی برای مشورت‌ها و آماده‌گی‌های بیش‌تر برای دور بعدی گفت‌وگوهای صلح خوانده است.

از جانب دیگر، قرار است نشست ویدیویی وزیران خارجه کشورهای اثرگذار در ۲۶ ماه مارچ به میزبانی سازمان ملل متحد درباره صلح افغانستان برگزار شود.

وانگ یو، سفر چین در کابل طی دیداری با محمدحنیف اتمر از حضور فعال کشورش در نشست مسکو، ترکیه و نشست وزیران خارجه کشورهای اثرگذار به میزبانی دبیر کل سازمان ملل متحد اطمینان داده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a12b
دکمه بازگشت به بالا