“پاکستان: به امریکایی ها پایگاه نمی دهیم”

(نن تکی)
با انتشار گزارش هایی مبنی بر استقرار نیروهای آمریکایی در آسیای مرکزی پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، پاکستان عنوان کرده است که دیگر در جنگ های ایالات متحده شرکت و یا حمایت نخواهد کرد. پایگاه های نظامی در پاکستان را برای این کشور فراهم نخواهند کرد. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان می گوید سیاست دولت فعلی پاکستان این است که فقط برای صلح تلاش کند و درگیر جنگ های آمریکا نشود. وی در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان متقاعد می شود که به دلیل فشارهای آمریکا پایگاه نظامی به آنها بدهد، گفت: “خیر!” “ما به آنها اجازه نمی دهیم. هیچ پایگاه آمریكایی به پاكستان منتقل نخواهند شد.”

به گفته قریشی، این کشور در تلاش است تا طالبان را در روند صلح و بازسازی مشارکت دهد، وی افزود که اگر آنها می خواهند در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند و از لیست سیاه خارج شوند باید راهی برای مصالحه و اشتی بیابند و از جنگ پرهیز کنند. پاکستان تأمین پایگاه نظامی به ایالات متحده را در زمانی که ایالات متحده در پی تصمیم به عقب نشینی نیروهای ناتو از افغانستان در تلاش برای یافتن پایگاه در یکی از کشورهای آسیای مرکزی است، رد کرده است.

گزارش هایی وجود دارد که ایالات متحده به برخی از همسایگان افغانستان از جمله ازبکستان و تاجیکستان پایگاه های نظامی پیشنهاد داده است. اما هنوز هیچ کشوری درخواست آنها را نپذیرفته است. وزارت دفاع ازبکستان می گوید که آنها پیشنهاد تاسیس پایگاه آمریکایی را نخواهند پذیرفت و نمی خواهند در مناطق دیگر کشور جنگ اغاز شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a421b
دکمه بازگشت به بالا