چرا اظهارات محب علیه پاکستان تابو شکنی بود؟

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور در این اواخر، حملات تند لفظی برعلیه پاکستان داشت. او با درک از این واقعیت که پاکستان آنچنان که طی چهل سال گذشته تا کنون همواره در بی ثباتی و جنگ های داخلی افغانستان نقش عمده داشته است، کاسه صبر اش لبریز شد و واقعیت‌هایی را به زبان جاری ساخت که در نوع خودش تابو شکنی سیاسی بوده و کم سابقه ترین اظهارات رسمی یک مقام حکومتی است که برعلیه پاکستان موضع واضح و شفاف داشته است. آقای محب با لحن صریح گفت که پاکستان با استفاده از تکت طالبان در تلاش است تا نظام سیاسی افغانستان را برای چندمین بار از این کشور برچینند، این صراحت لحن ما را به یاد گمشده‌ی می اندازد که سال ها مردم افغانستان آرزوی آن را داشتند تا یک مقام رسمی حکومت واضحا آنچه را که واقعیت‌های رفتار پاکستان در قبال افغانستان می‌باشد را برملا ساخته و از آدرس نهاد رسمی دولت، این کشور تروریزم پرور را به مداخلات بی جا در امور داخلی افغانستان سرکوب نماید.

آقای محب با درک از اینکه تغییر در رفتار سیاسی و حاضر شدن به دادن قربانی ریسک سیاسی دارد، آن را به جان خرید و با حس وطن دوستی، طشت رسوایی پاکستان را از بام انداخت. همه میدانیم که پاکستان از زمان کودتای خلق و پرچم برعلیه اولین نظام جمهوری در افغانستان همواره نقش تخریبی در افغانستان داشته است و دسترسی به عمق استراتژیک شان را از منفذ ایدئولوژی‌های افراطی در چلو صاف « جهاد» و «فتح» جستجو می‌کنند؛ زیرا نقشی که ایدئولوژی های افراطی در راستای رسیدن به عمق استراتژیک پاکستان را برای این کشور هموار می‌سازد هیچ گروه و جریان سیاسی دیگر تا این پیمانه با پاکستان همراه نخواهد شد. آقای محب به این نکته به خوبی پی برده است که مداخلات پاکستان به کشور ما از طریق رشد و تربیه تروریزم به این زودی‌ها خاتمه نخواهد یافت، به همین علت او تلویحا به پاکستان گوشزد کرد که این کشور، به صوبه سرحد دوم پاکستان تبدیل نخواهد شد.

مقامات پاکستان؛ پس از این اظهارات آقای محب، او را تحریم نموده است که هیچگونه تعامل و نشست سیاسی با وی نداشته باشند؛ اما این واقعیت است که اتخاذ سیاست در دفاع از منافع ملی آن هم در وضعیتی که کشور به میدان جنگ نیابتی کشورها تبدیل شده است ریسک و هزینه‌هایی دارد؛ تحریم پاکستان نه تنها که به این مقام سیاسی افغان لطمه‌ی وارد نخواهد کرد؛ بلکه او را در میان مردم اش که سال ها در میان آتشی سوخته اند که آن را پاکستان شعله ور ساخته است بیشتر از قبل محبوب می‌سازد؛ به هر مقام سیاسی این یک افتخار است که دشمن کشور اش او را به عنوان دشمن خود بپندارد، از این رو در فرایند تحولات سیاسی افغانستان هیچگاه به کدام مقام سیاسی افغان، چنین واکنش سخت از سوی کشور پاکستان نشان داده نشده است؛ پیش از این در زمان جمهوریت داکتر نجیب، او نیز موضع سرسختانه برعلیه پاکستان داشت که در نهایت او را توسط گروه نیابتی طالبان از میان برداشتند؛ اما نسل کنونی افغانستان با درک از واقعیت‌های پشت پرده در قبال کشور شان، آماده هرگونه ایستادگی و مقاومت در برابر عمق استراتژیک پاکستان و نیروهای نیابتی شان است و در این راستا از هر ابزار دفاعی کار خواهند گرفت. مصداق واضح این موضعگیری انتقادات آقای محب است و این یک آغاز جدی برعلیه مداخلات بی مورد این کشور خواهد بود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a489b
دکمه بازگشت به بالا