کاظمی قمی: ۵۲۰ هزار دانش‌آموز افغان در ایران مشغول آموزش هستند

خبرگزاری سریع: حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان روز گذشته اول عقرب، در نشستی در ایران گفت که «در سال تحصیلی جاری، ۵۲۰ هزار دانش‌آموز افغان» در مکتب‌های ایران مشغول آموزش‌اند.

او در رشته توییتی نگاشته است: “درسفر ویژه‌ای که به قم داشتم سلسله جلسات صمیمانه و دلگرم کننده‌ای با مسئولین مرتبط با موضوع مهاجرین از جمله استاندارمحترم قم و مسئولان جامعة المصطفي وهمچنین نخبگان و علماء افغانستانی داشتم. موضوعات مهاجرین افغانستانی در حوزه تحصیل، اشتغال وبهره‌مندی ازخدمات عمومی مورد بحث قرارگرفت.”

او تصریح کرده است: “استان قم با پذیریش بیش از ۲۵۰ هزار مهاجر یکی از از استان‌های مهم مهاجرپذیر است و در این جلسات فرصت‌های مهم اقتصادی، فرهنگی و.. مورد تاکید و استقبال قرار گرفت. امید است با همکاری دستگاه‌های متولی و جامعه مترقی مهاجر موانع مرتفع و فرصت‌ها رونق گیرد.”

قمی تاکید کرد تا زمانیکه شرایط در افغانستان به یک ثبات «نیمه‌پایدار» در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نرسد، حضور شهروندان افغانستان در ایران ادامه خواهد یافت.

به گفته او، هیچ کشوری مانند ایران اثرپذیر از تحولات افغانستان نیست و هیچ کشوری مانند ایران برای تحصیل رایگان اتباع افغانستان هزینه نمی‌کند.

این در  حالی است که پس از فروپاشی حکومت پیشین افغانستان در ۲۴ اسد سال گذشته، موج گسترده‌ای از افغان‌ها به ایران سرازیر شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا