کمک ۱۳۲ میلیون دالری بانک جهانی برای افغانستان

بانک جهانی با تصویب بسته جدید کمکی‌هایش به افغانستان، ۱۳۲ میلیون دالر به گونه‌ی بلاعوض به این کشور کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری سریع، هیئت مدیره بانک جهانی این بسته جدید کمکی را روز پنج‌شنبه، سوم سرطان، تصویب کرده و قرار است این کمک از طریق برنامه‌ توسعه‌ پالیسی «مشوقه‌های سال ۲۰۲۱» هزینه شود.

بر بنیاد معلومات بانک جهانی این بسته‌ در جهت تداوم روند اصلاحات بنیادین، بهبود مصارف ادارات دولتی و تامین شفافیت مالی، تقویت حکومت‌داری و دست‌یابی افغانستان به رشد اقتصادی از طریق تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی، کمک شده است.

طبق معلومات بانک جهانی، صندوق بازسازی افغانستان نیز ۳۰۰ میلیون دالر جدید را برای حمایت از این برنامه کمک می‌کند که در مجموع کمک مالی جدید به ۴۳۲ میلیون دالر می‌رسد.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان، گفته است که تصویب این کمک مالی جدید، بیان‌گر تعهد درازمدت و پایدار بانک جهانی در راستای کمک به مردم افغانستان برای بهبود اوضاع اقتصادی – اجتماعی است که از شیوع ویروس کرونا متاثر شده است.

به گفته او، بانک جهانی آماده است تا در این اوضاع دشوار و شرایط سخت همکاری نزدیک خود را با دولت افغانستان به منظور تداوم روند اصلاحات و حفاظت از دست‌آورد‌های این کشور در مسیر دست‌یابی به خودکفایی و رشد اقتصادی ادامه دهد.

بانک جهانی تاکید کرده‌است که شکننده‌گی اوضاع سیاسی و همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بر اوضاع اقتصادی، سیستم مالی دولت و نتایج توسعه اجتماعی، تاثیرات ناگوار به جا گذاشته است.

بانک جهانی افزوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطین شهرها، اکثریت مردم وظایف و مشاغل خود را در بخش‌های غیررسمی و خدمات از دست دادند و این موضوع سبب کاهش رشد اقتصادی افغانستان شده‌است.

رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی دو درصد اعلام شده است.

بانک جهانی تصریح کرده‌است که در چند ماه اخیر، میزان فقر و تنگ‌دستی به دلیل بدتر شدن خشک‌سالی و شرایط دشوار اقتصادی که با تشدید بحران امنیتی و شکننده‌گی اوضاع سیاسی همراه است، بیش‌تر افزایش یافته است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a588b
دکمه بازگشت به بالا