کمیته بین‌المللی نجات: اتحادیه اروپا در اسکان مهاجران افغانستانی «ناکام» بوده است

خبرگزاری سریع: کمیته بین‌المللی نجات با نشر گزارشی، اتحادیه اروپا را به «غفلت خیره‌کننده‌ای» در قبال پناهجویان افغانستانی متهم کرده است.
براساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات که امروز چهارشنبه ۱۰ جوزا، از سوی گاردین نشر شده، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ تنها ۲۷۱ هزار پناهجوی افغانستانی را اسکان داده که این میزان، ۰.۱ درصد آماری را نشان می‌دهد که نیازمند حمایت دایمی هستند.
این کمیته با انتقاد تند از کارکرد اتحادیه اروپا در قبال پناهجویان افغانستان، تاکید کرده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا «به طور مداوم» در اجرای وعده‌های قانونی اسکان مجدد شکست خورده‌اند و بسیاری از شهروندان افغانستان را که به مرزهای اتحادیه اروپا رسیده‌اند، بار دیگر «آسیب‌پذیر» ساخته‌اند.
براساس گزارش، مهاجران افغانستانی که پس از سقوط کابل پناهنده شده‌اند، از سوی هیج کشوری اسکان داده نشده و بسیاری از آنها در مناطق «دور افتاده و زندان مانند» در اردوگاه‌های جزایر یونان گیر افتاده‌اند.
دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات گفته است: “این گزارش بی‌توجهی جدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در قبال مهاجران افغانستانی نشان می‌دهد که آنها را در هر مرحله سفرشان به جای جستجوی محافظت، در معرض خطر قرار می‌دهد.”
به گفته‌ میلیبند، اداره احصاییه ملی آلمان اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۶ هزار اتباع افغانستان را در این کشور ثبت کرده‌اند.
کمیته بین‌المللی نجات همچنین افزوده که اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، بیش از ۴۱ هزار پناهجوی افغانستانی را پذیرفته است، اما این آمار در پذیرش پناهجویان ناکافی است.
در ادامه کمیته بین‌المللی نجات از کشور‌های اتحادیه اروپا خواسته است تا طی پنج سال آینده، ۴۲۵۰۰ پناهجوی افغانستانی را اسکان مجدد دهند.
این گزارش در حالی منتشر شده است که پیش از این ‌صدها پناهجوی افغانستانی با طی نمودن مسیرهای دشوار، خود را در مرزهای کشور‌های اروپایی رسانده و در بی‌سرنوشتی قرار دارند.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا