کمیسیون سیاسی امارت اسلامی: داشتن روابط حسنه با ایران، بخشی از سیاست ما است

خبرگزاری سریع: خبرگزاری دولتی باختر شام امروز یک‌شنبه هفتم جوزا، گزارش داده است که نشست کمیسیون سیاسی امارت اسلامی به ریاست مولوی عبدالکبیر، سرپرست ریاست‌الوزرا و با حضور عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب برگزار شده است.
https://twitter.com/bnadari1/status/1662822082147696644?t=NhmAjBov9r7_tYtqEEk5fg&s=19
در ادامه این گزارش آمده است که در این نشست درباره مسایل مهم از جمله موضوع حق‌آبه ایران نیز بحث صورت گرفته و تمام جنبه‌های آن به تفصیل و دقت مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در این نشست با توجه به جنبه‌های حقوقی، بر توافق‌نامه امضا شده بین کابل و تهران در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، تاکید صورت گرفت و برای حل این معضله، رعایت نمودن این توافق‌نامه راه‌حل مناسب دانسته شد.
اعضای این کمیسیون بر روابط خوب و مثبت با همسایگان به ویژه ایران تاکید کرده و داشتن روابط حسنه با ایران را بخشی از سیاست امارت اسلامی خوانده‌اند.
کمیسیون سیاسی امارت اسلامی در حالی بر روابط حسنه با ایران تأکید کرده است که در روزهای اخیر نزاع بر سر حق‌آبه‌ی دریای هلمند (هیرمند) و درگیری مرزی، روابط دو طرف را تنش‌آلود کرده است.
روز گذشته در درگیری چندین ساعته میان مرزبانان ایرانی و نیروهای امارت اسلامی، دست‌کم یک مرزبان ایرانی و یک نیروی مرزی امارت اسلامی کشته شدند.
این در حالی است که عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع امارت اسلامی نیروهای مرزی ایران را به آغاز تیراندازی متهم کرده و تاکید کرده است که امارت اسلامی خواستار جنگ با همسایگان افغانستان نیست و برای حل هرگونه مشکل، “گفتگو و مذاکره را راه معقول می‌داند.”
از سوی دیگر؛ سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران صبح امروز یک‌شنبه هفتم جوزا، در واکنش به درگیری مرزی امارت اسلامی با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز گفته است: “آنچه در مرز زابل-نیمروز می‌گذرد ادامه توطئه استعمارگران است.”
موسوی در ادامه از مقام‌های ایران و امارت اسلامی خواسته است که درباره این «توطئه» هشیار باشند.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا