گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با دبیر کل سازمان ملل در مورد صلح افغانستان

خبرگزاری سریع، کابل: آنتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است. در این گفتگو، روند صلح افغانستان، مسائل مربوط به برما و اتیوپیا از مسائل مطرح شده در آن می‌باشد.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که آقای بلینکن از دبیرکل سازمان ملل به‌خاطر تعهد این سازمان در کمک به پیشبرد گفت‌وگوها به‌منظور دست‌یابی به یک توافق سیاسی عادلانه و دوامدار و همچنان آتش‌بس دایمی و جامع سپاسگزاری کرده است.
جزئیات بیشتر از این در اعلامیه مطرح نشده است.

این درحالی است که پیش از این آنتونی بلینکن در نامه‌ای به رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته بود که برای پیشبرد سریع و اساسی موضوعات به‌سوی یک توافق و آتش‌بس دایمی و جامع، دولت امریکا به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک در سطح ملی، منطقه‌ای و سازمان ملل است.

بلینکن در این نامه نوشته بود که کشورش از سازمان ملل خواهد خواست که برای بحث بر سر رویکرد مشترک حمایت از صلح افغانستان، وزیران خارجه‌ی روسیه، چین، پاکستان، ایران، هندوستان و امریکا را گردهم جمع کند.

از سوی هم، قرار است در ماه اپریل سال جاری نشستی در سطح بالای رهبری دولت افغانستان و گروه طالبان در شهر استانبول ترکیه که در نامه‌ی بلینکن نیز به آن اشاره شده بود، برگزار شود. طبق گزارش‌ها، قرار است مدیریت این نشست را سازمان ملل متحد بر عهده داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا