گلوگاه کابل « جلریز» به دست طالبان سقوط کرد

خبرگزاری سریع، کابل: گروه طالبان مدعی شده است که صبح روز جمعه، سی‌ویکم ثور، مرکز ولسوالی جلریز را تصرف کرده‌ است. در صورت تأیید این خبر، جلریز دومین ولسوالی ولایت میدان‌وردک است که در جریان دو هفته گذشته به دست طالبان سقوط می‌کند. سقوط این ولسوالی زنگ خطری است برای پایتخت؛ زیرا این ولسوالی بنا نزدیکی موقعیت آن به کابل، می‌تواند خواب آرام را از چشمان مسئولین حکومت و شهروندان کابل نشین برباید. ولایت میدان وردک، به خصوص ولسوالی جلریز که از اهمیت استراتژیک برخوردار است به عنوان گلوگاه کابل در نزدیکی این شهر از دیر زمان تا کنون در خور توجه طالبان بوده است.
پیش از این نیز مرکز ولسوالی نرخ به دست طالبان افتاده بود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در توییتی نوشته است که مرکز ولسوالی جلریز با فرماندهی پولیس و همه ملحقات آن به دست افراد این گروه افتاده است. مجاهد مدعی شده است که نیروهای امنیتی سلاح‌های خود را به زمین گذاشته‌ و به این گروه پیوسته‌اند.

مهدی راسخ، نماینده میدان‌وردک در مجلس نماینده‌گان، می‌گوید که ولسوالی جلریز به دست طالبان سقوط کرده است و شماری از نیروها به این گروه تسلیم شده‌اند. مقام‌های مسوول و حکومتی در این مورد تاکنون چیزی نگفته‌اند. این در حالی است که مجیب‌الله امینی، فرمانده پولیس ولسوالی جلریز میدان‌وردک تا ناوقت پنج‌شنبه‌شب با شماری از نیروهای تحت امرش در محاصره طالبان بود. در نوار صوتی که از او به نشر رسیده است، می‌گوید که از سه روز به این سو در محاصره طالبان قرار دارد و هیچ کمکی به آن‌ها صورت نگرفته است. او این صدا را در گروهی که در آن سرپرست وزارت امور داخله و معین ارشد نیز حضور داشته‌اند، گذاشته است. در حال حاضر از سرنوشت فرمانده پولیس ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک و همراهانش اطلاعی در دست نیست.

مهدی راسخ، نماینده میدان‌وردک در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که ۳۷ تن از نیروهای امنیتی به «چنگ» طالبان افتاده‌اند. آقای راسخ افزوده است که این نیروها از چند روز به این سو در محاصره گروه طالبان قرار دارند و هیچ نیروی کمکی برای آنان فرستاده نشده است. او این مطلب را ناوقت پنج‌شنبه‌شب در فیس‌بوکش مطرح کرده بود. جلریز از ولسوالی‌های استراتژیک میدان‌وردک است که در مسیر شاهراه کابل – بامیان واقع شده است. طالبان در گذشته فقط بر بخشی از این ولسوالی مسلط بودند.
این در حالی است که دولت، بخشی از نیروها را جهت سرکوب فرماندهان محلی مخالف طالبان بسیج کرده اند و این نیروها در مرکز بهسود که پایگاه فرمانده علیپور از فرماندهان مخالف طالبان در آنجا موقعیت دارد گسیل کرده است؛ اما به وضعیت ولسوالی‌های در حال سقوط در این ولایت و سائر ولایات کشور توجه قابل ملاحظه‌ی صورت نمی‌گیرد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a441b
دکمه بازگشت به بالا