یونان: ۹۲ پناهجو به شمول افغان‌ها را در حالت برهنه پیدا کردیم

خبرگزاری سریع: مقام‌های دولت یونان روز 23 میزان، گفته‌اند که ۹۲ پناهجو به شمول شهروندان افغانستان، را در مرز میان ترکیه و یونان، در حالی پیدا کرده‌اند که برهنه بوده و آثار کبودی در بدن‌شان دیده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی به نقل از اداره مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) گفته است که این اداره در حالی هویت این پناهجویان را تایید کرده که وزارت دولت یونان در امور حفاظت مدنی، آنرا «تصویر غیرانسانی پناهجویان» عنوان کرده است.

مقام‌های این اداره گزارش داده‌اند که اکثر این پناهجویان شهروندان افغانستان و سوریه هستند. به گفته این مقام‌ها، چنین استنباط می‌شود که این پناهجویان به زور از ترکیه به سوی یونان فرستاده شده باشند.

از سوی دیگر، انقره هرگونه مسئولیت‌پذیری در قبال این رویداد را رد کرده و اسماعیل چاتاقلی، معاون وزیر داخله ترکیه در توییتی از یونان خواسته است تا «تقلب و فریب‌کاری» را متوقف کند.

او تصریح کرده است: “از آنجایی که نتوانستید یک مورد نقض حقوق بشر توسط ترکیه پیدا کنید، فقط به دنبال افشای تصویری از ظلم خود هستید که انگار ترکیه انجام داده است! وقت خود را صرف رعایت حقوق بشر کنید، نه برای دستکاری و عدم صداقت! بیایید، چیز مهمی نیست؛ فقط کمی متمدن باشید!”.

نوتیس میتاراچی، وزیر امور مهاجرت و پناهندگان یونان نیز روز شنبه، این رویداد را «شرم بر جبین مدنیت» عنوان کرد.

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز در توییتی، گزارش‌ها و تصاویر این ۹۲ پناهجو را تکان‌دهنده خوانده و گفته است در این خصوص عمیقاً ناراحت شده است.

بکولا، سخنگوی دفتر فرانتکس در وارسا گفت که افسران این اداره با مقام‌های یونانی در فراهم‌آوری کمک‌های فوری به این پناهجویان هم‌کاری کردند.

او اضافه کرد که به افسران حقوق بنیادی این اداره در مورد نقض باالقوه حقوق بشری این پناهجویان نیز معلومات داده است.

دکمه بازگشت به بالا