یک مرکز صحی با هزینه شخصی مردم در دایکندی ساخته میشود

باشنده‌گان روستای «سیاه‌چوب» ولسوالی سنگ‌تخت ‌و بندر ولایت دایکندی، به تازه‌گی سنگ‌بنای یک مرکز صحی را به زمین گذاشته‌اند. هزینه‌ ساخت این مرکز صحی را باشنده‌گان محل و اهالی این روستا تأمین می‌کنند.

اسحاق‌علی درمان، رییس صحت عامه دایکندی که در مراسم تهداب‌گذاری این مرکز صحی شرکت کرده بود، روی برگه‌ی فیس‌بوکش چنین نوشته است: «شخصاً من‌حیث نماینده یک سکتور، در مقابل این همه سپاس‌گزاری و همت والای این مردم، با وجود فقر و تنگ‌دستی ساکن در محل، به علت عدم حمایت اندک از طرف دولت، عذاب وجدان و احساس شرمنده‌گی نمودم.»

سنگ‌تخت‌ و بندر، یکی از دورافتاده‌ترین ولسوالی‌های ولایت دایکندی است که در قسمت ارائه خدمات دولتی، نسبت به سایر بخش‌های این ولایت، کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل باشنده‌گان این ولسوالی به‌خاطر رفع مشکلات و همین‌طور به‌هدف حمایت از سکتور صحی، تاکنون چندین مرکز صحی را با پول خودشان ساخته‌اند.

رییس صحت عامه دایکندی می‌گوید این دومین مرکز صحی است که در سال جاری خورشیدی، از سوی مردم در این ولایت تهداب‌گذاری شده است. وی از تاجران و افراد خیرخواه خواسته است تا برای ساخت این مرکز صحی، باشنده‌گانِ این روستا را یاری رسانند.

سال گذشته نیز یک درمانگاه «BHC» از وجوهات باشنده‌گان روستای «میراثی» سنگ‌تخت‌ و بندر با هم‌آهنگی و همکاری یک عالم دین ساخته و به بهره‌برداری سپرده شد. این درمانگاه با هزینه دو میلیون افغانی از وجوهات شرعی مردم ساخته شده بود. مسوولان ریاست صحت عامه‌ دایکندی آن زمان گفته بودند که با اعمار ساختمان این مرکز صحی، ارائه‌ خدمات درمانی در این منطقه، به صورت بهتر انجام خواهد گرفت.

بر بنیاد معلومات ریاست صحت عامه‌ دایکندی، تاکنون در سطح این ولایت هفت مرکز صحی توسط مردم محل ساخته شده است. شماری از باشنده‌گان دایکندی می‌گویند که ساخت مراکز صحی توسط خود مردم، با هزینه و زمان اندکی ساخته می‌شود؛ اما برخی ساختمان‌های تحت کار که بودجه آن را دولت می‌پردازد، سال‌هاست نیمه‌کاره مانده است.

باشنده‌گان اکثر روستاهای دوردست دایکندی، در کنار ده‌ها مشکل دیگر، از نبود مراکز درمانی رنج می‌برند. این مشکلات، در فصل زمستان برای مردم چندین برابر می‌شود. راه‌های مواصلاتی اکثر بخش‌های این ولایت بسیار دشوارگذر است و در فصل زمستان و بهار، به علت برف‌باری سنگین، سرازیر شدن برف‌کوچ‌ها و آب‌خیزی‌ها، مسیرهای اکثر روستاها به کلی مسدود می‌شود. در سال‌های اخیر، این کم‌توجهی دولت، مردم را وادار کرده است تا برای رفع نیازمندی‌های شان خود دست به کار شوند.

حسن محمدی، یکی از باشنده‌گان ولسوالی سنگ‌تخت‌ و بندر دایکندی میگوید که دولت برای بهبود زنده‌گی باشنده‌گان این منطقه‌ دورافتاده و محروم کم‌ترین توجه نکرده است. به باور محمدی، در قسمت ساخت‌وساز اماکن عام‌المنفعه، مردمبیش‌تر از دولت سهم گرفته‌اند، تاکنون چندین مسجد و درمانگاه در این ولسوالی از کمک‌های مردمی ساخته شده است. قابل ذکر است که ریاست صحت عامه دایکندی از این همکاری‌های مردم استقبال کرده و آن را در راستای حمایت از سکتور صحت قابل ستایش دانسته است

پیش از این داکترعلی‌خان آرام، یکی از مسوولان ریاست صحت عامه دایکندی قبلا گفته بود که در نبود یک مکان مشخص، ریاست صحت عامه ناگزیر است در دکان‌ها و تأسیسات کرایی، خدمات درمانی ارائه کند که در این صورت، عرضه خدمات، پراکنده و نامنظم خواهد بود اما با ایجاد یک ساختمان مشخص، این مشکل برطرف می‌شود و کار را برای کادر درمانی آسان‌ترمی‌سازد.

براساس معلومات ریاست صحت عامه‌ دایکندی، در حال حاضر در سراسر این ولایت بیش از ۱۴۰ مرکز صحی فعال می‌باشند. هم‌چنین معلومات این اداره نشان می‌دهد که ۴۰ درصد مراکز صحی در دایکندی فاقد ساختمان است و در مکان‌های کرایی خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

دشوار گذر بودنِ راه‌های مواصلاتی ولایت دایکندی، یکی از مشکلات عمده فراراه عرضه‌ خدمات صحی در این ولایت خوانده می‌شود. مسوولان صحی دایکندی می‌گویند که هرچند آمار مرگ‌ومیر نسبت به سابق کم‌تر شده؛ اما هنوز هم زمستان‌ها در برخی مناطق این ولایت، به دلیل برف‌باری‌های سنگین، شماری از بیماران نمی‌توانند به مراکز صحی برسند و جان‌ خود را از دست می‌دهند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a243b
دکمه بازگشت به بالا