آزادی، اصل مهم در دنیای مطبوعات

ام‌روز( جمعه، ۱۴ ثور که مطابق است با ۳‌ مِی) با روز جهانی آزادی مطبوعات برابر است.

خبرگزاری سریع: این روز از سوی یونسکو، به‌نام روز جهانی آزادی مطبوعات نام‌گذاری شد. این تاریخ مرتبط با اصول اساسی آزادی مطبوعات، ارزیابی آزادی مطبوعات در سراسر جهان، دفاع از رسانه‌ها در برابر حمله‌ها، به‌استقلال آن‌ها تجلیل می‌شود.

جریده‌ی شمس‌النهار، نخستین رسانه‌ی نوشتاری در مطبوعات افغانستان بود که در زمان حکومت

امیر‌شیرعلی‌خان، به‌فعالیت آغاز کرد. با این وجود بیش‌تر از ۱۴۰ سال از ظهور مطبوعات افغانستان می‌گذرد؛ اما این مدت، پر‌تلاطم بوده و پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را طی کرده‌ است. باوجود آن هم در روشن‌سازی ذهن‌های مردم، نقش عمده داشته و در رشد جامعه‌، موثر بوده است.

شمین‌ نجرابی، یک تن از خبرنگاران در پایتخت، در این مورد می‌گوید: ” رسانه‌ها چه‌ به‌گونه‌ی نوشتاری باشد، چه‌ به‌گونه‌ی دیداری و یا شنیداری باشند، نقش بارزی در تنویر اذهان عامه دارند و بسیاری افراد از طریق همین رسانه‌ها می‌توانند در باره‌ی وقایع روی‌داد‌ها، آن‌چه که در زندگی شان اتفاق می‌افتد یا اتفاق افتاده یا قرار است اتفاق بیفتد. اطلاعات حاصل کنند و خود را آگاه کنند.”

او رسانه‌ها را به‌عنوان چشم‌‌ و گوش‌ مردم‌ یک جامعه می‌داند و می‌گوید که رسانه‌ها پُل ارتباطی میان مردم و مسوولان است.

اما در افغانستان از این روز در حالی تجلیل می‌شود که در ماه‌های پسین، شماری از رسانه‌ها، از فعالیت بازماندند.

در این مورد خواستیم صحبتی با حجت‌الله مجددی، رییس اتحادیه‌ی ژورنالیستان آزاد افغانستان داشته باشیم‌؛ اما ایشان حاضر به‌پاسخ‌گویی نشد.

دست‌رسی به‌موقع اطلاعات، برای هر خبرنگاری عاری از ارزش نیست؛ ولی عدم دست‌رسی به‌‌موقع اطلاعات، همواره چالش‌ بزرگی‌ است که هنوز هم خبرنگاران با آن روبه‌رو هستند.

مرتضی شیرزاد، خبرنگار در کابل، در این مورد می‌گوید که این چالش در گذشته‌ها، به‌خصوص در سال اول حاکمیت دوباره‌ی حکومت سرپرست، بیش‌تر بود؛ اما با‌گذشت زمان این مشکل تا حد ممکن حل شده است‌؛ ولی هنوز هم بعضی‌مشکل‌ها وجود دارد.

او هم‌چنان می‌گوید: ” این چالش هنوز هم سد راه خبرنگاران کشور هست و خواست من‌ منحیث یک خبرنگار از حکومت امارت اسلامی هم‌کاری با جامعه‌ی اطلاع‌رسانی کشور می‌باشد”.

همه‌ساله در سوم ماه مِی، از این روز در سراسر جهان تجلیل می‌شود.

روز جهانی آزادی مطبوعات، هم‌چنان فرصتی است برای ادای احترام به‌روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که جان خود را در جریان انجام شغل خود از دست داده‌اند.

مقدسه‌ایوبی
خبرگزاری سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا