آغاز کار آزمایشی دهلیز ترانسپورتی چین و افغانستان

خبرگزاری سریع: اداره خط‌آهن ازبیکستان روز گذشته 28 سنبله با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که تطبیق آزمایشی دهلیز ترانسپورتی از چین به افغانستان از طریق قرقیزستان و ازبیکستان آغاز شده است.

براساس اعلامیه، ازبیکستان برای حمل و نقل محصولات از طریق این کشور، 70 درصد تخفیف و سایر کشورهای شرکت کننده این دهلیز نیز تا 50 درصد تخفیف قایل شده‌اند.

اداره خط‌آهن افغانستان نیز روز گذشته 28 سنبله با نشر توییتی گفت که به حیث بخشی از دهلیز اقتصادی تازه بین چین، افغانستان، ازبیکستان و قرقیزستان، محصولات تجاری از چین به قرقیزستان رسیده و تا چند روز دیگر به بندر حیرتان خواهد رسید.

به گفته اداره خط‌آهن افغانستان، این انتقالات توسط شرکت «دهلیز واخان» انجام می‌شود.

این در حالی است که اداره خط‌آهن افغانستان روز 19 سنبله، نیز در رشته توییتی نوشته بود: “نمایندگان ادارات خط‌آهن افغانستان، ازبیکستان، قرقیزستان و چین، در پایان نشست دو روزه در تاشکند ازبیکستان، با ایجاد دهلیز جدید اقتصادی به توافق رسیدند و طی مراسمی این توافق را امضا نمودند.”

 

 

اداره خط‌آهن افغانستان در ادامه گفته بود که این دهلیز به گونه آزمایشی برای سه ماه ایجاد شده و به اساس آن، اموال تجاری نخست از چین به قرقیزستان و بعداً توسط خط‌آهن از ازبیکستان به ولایت بلخ آمده و تخلیه می‌شود. به گفته این اداره، تولیدات داخلی افغانستان و اموال ترانزیتی توسط این دهلیز به چین در مدت چند روز به دسترس قرار می‌گیرد.

با عملی شدن این دهلیز اقتصادی، اموال تجاری که قبلاً توسط موترها در مدت دو ماه از چین به افغانستان می‌رسید، حالا توسط راه‌آهن در مدت دو هفته به افغانستان خواهد رسید و در کنار افزایش عواید، قیمت اموال تجارتی نیز کاهش خواهد یافت.

دکمه بازگشت به بالا