احضار وزیر خارجه امریکا بخاطر خروج بی‌نظم از افغانستان

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در اقدامی انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور را احضار کرد تا در مورد ماجرای خروج بی‌نظم ایالات متحده از افغانستان شهادت دهد.

به نقل از اکسیوس، مایکل مک‌کال، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی کنگره امریکا در بیانیه‌ای عنوان کرد که بلینکن باید در تاریخ ۱۹ سپتمبر ۲۰۲۴ در مقابل کمیته حاضر شود یا اینکه در صورت عدم حضور در این مجلس با اتهامات سنگینی مواجه خواهد شد.

مک‌کال در توضیحاتی مفصل عنوان کرده است: دلیل برگزاری این جلسه استماع از جانب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این است که وزارت امورخارجه امریکا در ماجرای خروج از افغانستان نقش مهمی داشته است و بلینکن به عنوان مقام ارشد این وزارتخانه در جریان تمامی مراحل خروج نیرو‌های نظامی از این کشور بوده است.

دفتر مک‌کال علت صدور احضاریه برای بلینکن را به آن دلیل عنوان کرده است که وی درخواست‌های قبلی کمیته برای حضور جهت ارائه توضیح در مورد پاره‌ای از مسائل را نادیده گرفته بود.

با این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، بلینکن قادر به ارائه شهادت در تاریخ‌های درخواستی نبوده، اما گزینه‌های جایگزین منطقی را برای پاسخ به درخواست مک‌کال پیشنهاد کرده است.

قرار است کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ ۹ سپتمبر گزارشی را در مورد یافته‌های خود از ماجرای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در تابستان سال ۲۰۲۱، منتشر کند.

در این گزارش ماجرای حمله مرگبار در میدان هوایی کابل که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی در حین خروج از این کشور شد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

مک‌کال، آنتونی بلینکن را تصمیم‌گیرنده نهایی و مسؤول اصلی در وزارت خارجه امریکا برای تحقق خروج نیرو‌های نظامی امریکا از افغانستان و تخلیه این کشور دانسته است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2469b
دکمه بازگشت به بالا