احکام غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان برای مصرف بودجه از سوی کاربران فاش شد!

شماری از کاربران فعال افغان در شبکه های اجتماعی اسنادی را افشا کرده اند که در آن مبالغ هنگفت پولی به مصرف رسیده است.
از این میان، حکم پرداخت مبلغ ۷۶۵ هزار افغانی به طور ماهوار برای کرایه دو دربند حویلی مربوط ه عبدالطیف ابراهیمی، رییس پارلمان وقت افغانستان که در سال ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار افغانی می‌شد، از سوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان در سال ۱۳۹۴ صادر شده است.
در خصوص مصرف این مقدار، احمد ضیاضیایی نوشته است، با این پول می توان یک دربند حویلی خوب برای آن شخص تدارک دید‌.
از سوی هم، قاسم عدلی، کاربر دیگر افغان گفته است که این پول رشوه سیاسی از بودجه افغانستان بوده است.
دومین سندی که انتشار یافته است مربوط به پیشنهاد وزارت مالیه است، سمت آن وزارت را در سال ۱۳۹۶ آقای اکلیل حکیمی عهده‌دار بود، وی طی یک پیشنهاد جداگانه بتاریخ ۲۷ جوزای آن سال با محتوای رشد و ترویج فرهنگ افغانی در کالیفورنیا ایالات متحده امریکا از سوی سازمان اجتماعی غیر انتفاعی مراقبت افغان برای پرداخت هنگفت مصارف سفر هیئت جهت بازدید از آن کشور شده است.
آقای حکیمی در آن پیشنهاد خواستار پرداخت مبلغ ۱۹۹ هزار و ۶۰۰ دالر امریکایی از بودجه دولت گردیده است.
رئیس جمهور وقت روی این مساله احکام اجرای مبلغ ۱۹۹ هزار و ۶۰۰ دالر امریکایی را از کود ۹۰۰۰۰۸ عضویت سازمان های بین المللی بودجه روان آن سال منظور کرده است.
سومین سندی که از سوی کاربران انتشار یافته است معاش ماهانه دکتر پلاسا، مشاور خارجی اشرف غنی است، پیشنهادی که از سوی وزارت تجارت و صنایع در سال ۱۳۹۶ به مقام عالی ریاست جمهوری شده است با محتوای هدایت رئیس جمهوری مبنی بر تعقیب موضوع مشاوراش (پلاسا) است، وزارت تجارت و صنایع در این سند به وضوح نگاشته است که دکتر پلاسا از اول فبروری ۲۰۱۷ آغاز به کار کرده است و خدمات مشورتی او برای آن وزارت و مقام عالی انجام یافته و نامبرده خواهان اجرای حقوق ماهوار مبلغ ۴۱ هزار و ۲۵۰ دالر امریکایی که در یک سال کاری معادل با ۴۹۵ هزار دالر امریکایی است، شده.
آقای غنی پس از ملاحظه در این خصوص هدایت داده است که معاش ذکر شده دکتر پلاسا اجرا گردد و همچنان وزارت مالیه مکلف است که مبلغ متذکره را در سال مالی ۱۳۹۷ شامل بودجه پروژه آن وزارت نماید.
این سندها زمانی همگانی شد که رئیس جمهور فراری افغانستان از سوی پروژه گزارش دهی فساد و جرایم سازمان یافته (OCCRP) در فهرست نهایی فاسد ترین فرد سال ۲۰۲۱ راه یافته است.

گزارشگر:

شکیب احمد نظری
لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا