ادبیات عاشورایی، بخش مهمی از ادبیات زبان فارسی است

هشتمین همایش ادبی شعر و ادبیات عاشورایی

انجمن هنر و ادب آیینی افغانستان با برگزاری یک همایش عاشورایی تحت عنوان «واژه‌های تشنه»، می‌گوید که ادبیات عاشورایی بخش مهمی از ادبیات فارسی است.

خبرگزاری سریع: مسئولان انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان «هشتمین همایش ادبی شعر و ادبیات عاشورایی» را روز گذشته ۲۸ اسد، برگزار کرده و می‌گویند که ادبیات عاشورایی به لحاظ کمی و کیفی، بخش مهمی از ادبیات فارسی است.

در این همایش که شاعران، نویسندگان، جوانان، زنان، مردان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل شرکت کرده بودند، بر اهمیت ادبیات عاشورایی تاکید گردید.

سید زکریا راحل موسوی، یکی از برگزار کنندگان این همایش گفت: “برای نخستین بار کنگره شعر آیینی «واژه‌های تشنه» در سال ۱۳۸۸، اولین همایش خود را در کابل برگزار کرده بود که امروز ما هشتمین همایش را برگزار کردیم.”

محمود جعفری، یکی از شاعران می‌گوید: “ما وظیفه داریم تا ادبیات را نقد کنیم و آنچه بر غنامندی ادبیات عاشورایی مهم است مورد نقد و بررسی قرار دهیم”. به گفته جعفری، “ادبیات عاشورایی از لحاظ کیفیت و کمیت بخش مهمی از ادبیات فارسی است”.

جعفری در ادامه می‌افزاید: “ادبیات عاشورایی از زمان حادثه کربلا آغاز شد که امروز بخش بزرگی از ادبیات فارسی را، ادبیات عاشورایی تشکیل می‌دهد. دور اول ادبیات عاشورایی را سخنان امام حسین در میدان جنگ تشکیل می‌دهد.”

به گفته جعفری: “ادبیات عاشورایی هر از گاهی دچار آسیب‌های جدی شده که باعث کج‌فهمی از حادثه کربلا شده است.”

در این همایش، شاعران و نویسندگان جوان کشور در مورد نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع)، شعر و مقاله خوانده و بر اهمیت ادبیات عاشورایی تاکید کردند.

مسئولان انجمن ادبی آیینی افغانستان می‌گویند که این انجمن همه‌ساله مراسم ادبی شعر عاشورایی را برگزار می‌کند.

گزاشی از سید سعید مرتضوی، کابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا