اربعین نماد وحدت و آزادگی ملت اسلام

اربعین حسینی نمادی از وحدت و انسجام مسلمانان، آزادمردان و آزادی‌خواهان جهان حول پرچم امام حسین(ع) است، موضوع کربلا و اربعین حسینی در طول تاریخ همانند خاری در چشم دشمنان بوده و امروز اجتماع بزرگ حسینی در کربلا خبر مهم جهانی است.

مراسم زیارت و پیاده‌روی اربعین قدمتی به اندازه تاریخ کربلا دارد، اما چند سالی است تبدیل به یک مناسک پرشکوه دینی و سیاسی شده است. اربعین حسینی طوفانی از جنس معرفت، عشق و همدلی در جهان بر پا کرده که زائرین از نقاط مختلف جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

اربعین، جلوه اقتدار و یکپارچگی امت اسلامی و نماد عزتمندی مسلمانان و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است و از سوی دیگر، نمایش اقتدار و اتحاد مسلمانان در مراسم اربعین، عاملی بازدارنده در برابر توطئه‌های غرب علیه امت اسلامی و مسیر تمدن‌سازی به‌حساب می‌آید.  زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) از ایام‌الله و از شعائر مسلمانان است، تکریم و بزرگداشت یوم‌الله اربعین و زیارت امام حسین (ع) در این روز آنقدر مهم و دارای جایگاه برجسته و والا است که حضرت امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین را شعار مسلمین و دومین علامت از علایم پنج‌گانه مؤمن می‌دانند.

اما از دیگر سو اربعین، مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌ ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی هم هست؛ پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است. ایام بزرگ عاشورا، پایه‌گذار مکتب و گفتمانی فکری و اخلاقی محسوب می شود که همچنان ارزش‌های این قیام در اعماق وجود اهل یقین، زنده است و در این میان، عاشقان مکتب حسینی رسالتی بس خطیر را در ارتباط با انتقال و مخابره حقیقت این پیام در دنیا برعهده دارند.

اما بی‌شک اربعین بزرگ‌ترین و مؤثر‌ترین جلوه جهاد عظیم تبیین و روشنگری و خنثی‌کننده خط تحریف در جنگ روایت‌گری است، اربعین حسینی، بیانگر اهمیت مبارزه با ظلم و تبعیض است که در روشنایی آن می‌توان این درس را آموخت که انسان همواره باید در برابرظلم و استبداد ایستادگی کند.

امروز دلدادگان مکتب اهل بیت (ع) در پی گذشت سده‌های متمادی به عنوان سفیران قیام عاشورا به باز روایی آموزه‌های حق‌طلبی و آزادی‌خواهی امام حسین (ع) می‌پردازند تا اینگونه ظرفیت و قدرت جهان اسلام را در سطح بین‌المللی مخابره کنند.

پیاده‌روی اربعین به یک نماد دینی و حرکت عظیم تبدیل شده است

از سوی حضرات معصومین زیارت اربعین سفارش فراوانی داشته‌اند و یکی از زیارات مهم محسوب می‌شود و هر کسی توانایی دارد، نباید این زیارت را ترک کند. پیاده زیارت کردن ترویج حرکت امام حسین (ع) است و جزء شعائر محسوب می‌شود و با این حرکت، اهمیت زیارت امام حسین(ع) را به تمام دنیا اعلام می‌کنند. روایت هست که هر کسی پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله (ع) برود، برای هر قدم ثواب حج مقبول را دارد. امروز پیاده‌روی اربعین به یک  نماد دینی و حرکت عظیم تبدیل شده است و به سمت گسترده‌تر شدن پیش می رود.

مانور عظیم اربعین، دشمنان‌ را مایوس می‌کند

مانور عظیم مسلمانان در اربعین، دشمن را مایوس می‌کند و این همبستگی لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» ارباب بی‌کفن امام حسین (ع) است. امروزه دشمنان به دنبال آن هستند که با بزرگ‌نمایی، مسائل بی‌اهمیت را مهم و رسانه‌ای کنند و به حواشی بپردازند. رسانه‌های غربی در این روزها، راهپیمایی اربعین را بایکوت خبری کردند و همواره مانع انعکاس حرکت‌های میلیونی زائران شدند، اما با این تحریم راه به جایی نمی‌برند و راهپیمایی اربعین یک حرکت جهانی شده است. وحدت بین مسلمانان مهمترین پیام پیاده‌روی اربعین است و این اجتماع عظیم مردمی با حضور ملیت‌های مختلف، نمادی از امت واحده‌ی اسلام است.

پیاده‌روی اربعین رزمایش بزرگ انسجام جهان اسلام است

پیاده روی اربعین حسینی، سرمایه بزرگ جهان اسلام و تشیع است و امروز به نماد وحدت و همدلی میان امت اسلام تبدیل شده و لذا جبهه استکبار برای ضربه زدن به این حرکت اثرگذار و جهانی، تمام توان خود را پای کار آورده و هر ساله با شکست‌های سنگین مواجه می‌شود.

پیاده‌روی اربعین نقش مهمی در ماندگاری و ترویج فرهنگ حسینی و عاشورایی دارد و امروز این حرکت عظیم به نماد بین‌المللی جبهه مقاومت تبدیل شده، چرا که ایمان، اعتقاد و عشق واقعی به اهل بیت (ع) در این راهپیمایی موج می‌زند. اربعین روزی است که امت‌های اسلام را به وحدت و انسجام می‌رساند و این بر گرفته از شور و شعور حسینی است و لذا می‌توان گفت پیاده‌روی اربعین، رزمایش بزرگ انسجام جهان اسلام است. اربعین حسینی نقش مهمی در معادلات آینده جهان خواهد داشت و امروز این حرکت جهانی طلیعه تمدن نوین اسلامی و گامی به سوی برپایی ظهور حضرت مهدی (عج) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا