استقبال ایران از تصمیم امارت اسلامی مبنی بر منع تولید مواد مخدر در افغانستان

سفارت ایران در کابل از فرمان رهبر امارت اسلامی مبنی بر ممنوعیت کشت کوکنار و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان استقبال کرده است.

این سفارت‌خانه امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حمل) در تویتی نوشته است که آماده همکاری برای تولید محصولات کشاورزی و کشت جایگزین کوکنار در افغانستان است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر امارت اسلامی به‌تازگی در یک فرمان کشت کوکنار را به‌گونه مطلق منع کرده و گفته است «هیچ‌کسی نمی‌تواند برای کشت این بوته تلاش کند». او همچنین استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور همانند شراب، هیروئین، شیشه، تابلیت (k) و چرس را «جدا» ممنوع کرده است.

مک‌کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان هم این فرمان رهبر طالبان را «نخستین گام مثبت» این گروه خوانده و گفته است که اجرای این فرمان «کلید خواهد بود».

او در تویتی نوشته است که داشتن یک سکتور کشاورزی سالم و قانونی، به اقتصاد افغانستان و در نهایت به مردم این کشور کمک خواهد کرد.

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز از تصمیم رهبر امارت اسلامی مبنی بر منع کشت کوکنار در افغانستان استقبال کرده و خواستار کمک جامعه جهانی برای ارایه‌ی کشت بدیل کوکنار به کشاورزان و درمان معتادان شده است.

دفتر سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل به نقل از حسین ابراهیم طه، دبیرکل این سازمان گفته است که ممنوعیت کشت کوکنار یکی از تعهدات حکومت طالبان برای جلوگیری از تولید مواد مخدر در افغانستان به شمار می‌رود.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل می‌گوید که افغانستان بزرگترین تولید کننده‌ی مخدرات در جهان است و ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

براساس گزارش این دفتر میزان تولید تریاک در سال ۲۰۲۱ با افزایش هشت درصدی نسبت به ارقام سال ۲۰۲۰ به شش هزار و ۸۰۰ تُن رسیده است.

به گفته‌ی دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، ارزش تولید مواد مخدر در افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی از ۱.۸ الی ۲.۷ میلیارد دالر بوده است.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا