اظهارات تازه‌ی صالح نسبت به وکلای پارلمان

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهور افغانستان اخیراً نقش تخریب گرایانه‌ی وکلای پارلمان را افشا کرده است.

آقای صالح در حساب رسمی خود در ایکس نوشته است: «وقتی وزیر داخله بودم متوجه شدم که  تعداد ۱۲هزارو ۵۰۰ نفر سرباز و افسر پولیس به عنوان نگهبان شخصی و محافظ تاسیسات تجاری وکلای سابق شورای ملی اعم از پارلمان و مجلس سنا گماشته شده‌اند. صلاحیت رای عدم اعتماد و استیضاح، وسایل باج گیری و فشار بالای وزرا  بود که به همین وسیله وکلای صاحب رای وزیر را در انزوا قرار می‌دادند و بعد درخواست‌های خود را تحمیل می‌کردند. نقش وکلای هر دو جرگه در ایجاد نابسامانی‌ها که در نهایت منتج به حالت اسفناک امروز گردید و بسیار مشهود و آشکار بود.»

آقای صالح در بخش دیگری به نقش دیده نشده ای شورای ملی در حکومتداری و ایجاد استقامت راهبردی برای کشور پرداخته است که در این مورد تحقیقات درستی صورت نگرفته است.

معاون پیشین رییس جمهور همچنین به تلاش‌های پارلمان برای برکناری  اشرف غنی از قدرت به وسیله جریان هایی از دوحه که توسط خلیل‌زاد هدایت می شد، پرداخته است.

صالح نوشته است: محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در آخرین نطق خویش در تالار پارلمان تلاش کرد که همه را در محور  یک روایت متحد و بسیج سازد. اما تعدادی از وکلا برحسب عادت همیشگی و غافل  از طوفان دسیسه که به در رسیده بود در سخنرانی او اخلال ایجاد کردند تا چیزی در کتاب فراکسیون‌های کوچک خود درج کنند و بر خودشیفتگی‌های خویش بیافزایند.

شبکه تمویل شده خلیل‌زاد و زیرساخت‌های پروپاگندا که توسط مهندسان توطئه دوحه مدیریت می‌شد، ذهنیتی را حاکم ساخته بودند مبنی بر اینکه اشرف غنی پرنده‌ی سیاه است و اگر او از شیرازه نظام دور شود دیگر همه چیز در جایش  باقی خواهد ماند و نسیم دل انگیز به باغ خواهد وزید. اکثر وکلا فکر می‌کردند که پس از اشرف غنی طالبان به حیث موکل‌شان عمل خواهند کرد.»

این در حالی است که بسیاری از کنشگران سیاسی از جمله نمایندگان پیشین مجلس افغانستان ادعا می‌کنند که امریکا، خلیلزاد، اشرف غنی و سیاست‌های انحصارگرایانه، قانون شکنانه، قوم پرستانه و مبتنی بر فساد دولت به رهبری او عامل اصلی سقوط نظام جمهوری بودند.

با این همه شماری از منتقدان می‌گویند که پارلمان کشور نیز بخشی از شبکه گسترده فساد و تضعیف حاکمیت قانون بود که در نهایت به اعتبار و اعتماد ملی نسبت به نظام جمهوری آسیب زد و فرایند فروپاشی را تسهیل و تسریع بخشید.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2215b
دکمه بازگشت به بالا