امضای ۱۰۴‌ پروژه‌ی برق از سوی شرکت برشنا طی سال گذشته

مسوولان شرکت برشنا، در یک نشست خبری، روز سه‌شنبه گفته‌اند که این شرکت، سال گذشته قراردادهای ۱۰۴ پروژه‌ی برق به‌ارزش ۳ میلیارد افغانی را امضا کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری سریع، به‌گفته‌ی مسوولان شرکت برشنا، بازسازی سب‌استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ، تکمیل کار باقی‌مانده‌ی پروژه‌ی ۵۰۰ کیلوولت برق شبرغان-دشت الوان و ساخت و نصب سب‌استیشن نورالجهاد و انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت غزنی-قندهار از مهم‌ترین پروژه‌ها اند که سال پار اجرا شده‌اند.

عبدالرحمن رحمانی، رییس عملیاتی شرکت برشنا در این نشست گفت: «کارهای سب‌استیشن ولسوالی چمتال بلخ تکمیل شد. سب‌استیشن چمتال ظرفیت چهار میگاوات برق را دارد. این از بودجه‌ی داخلی شرکت برشنای امارت اسلامی افغانستان که ۶۸ میلیون افغانی تخمین شده، ساخته خواهد شد.»

از سویی هم، براساس اطلاع‌های شرکت برشنا، در سال ۱۴۰۲ خورشیدی حدود ۵ اعشاریه ۷۶ میلیارد کیلووات ساعت برق، از کشورهای همسایه خریداری و وارد شده است و قراردادهایی با ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران نیز انجام شده که در سال روان ۶ اعشاریه ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق از این کشورها خریداری خواهد شد.

شرکت برشنا افزوده است: «آمارهای شرکت برشنا نشان می‌دهند که در سال‌ پار به ارزش ۱۰۵ میلیون دالر از ازبیکستان، به ارزش ۷۱ میلیون دالر از تاجیکستان، به ارزش ۶۴ میلیون دالر از ترکمنستان، به ارزش ۴۸ میلیون دالر از ایران و از شرکت داخلی به ارزش ۳۶ میلیون دالر برق خریداری شده است.»

به‌گفته‌ی حکمت‌الله میوندی، سخن‌گوی شرکت برشنا برای سال ۲۰۲۴، حدود ۶.۷ میلیارد کیلوات فی ساعت برق با کشورهای ذکرشده پلان شده است.

به‌گفته‌ی مسوولان شرکت برشنا‌، عواید و بدهی‌ها را نیز سال ‌پار به‌گونه‌ی شفاف، گردآوری کرده‌اند و شرکت برشنا برای جلوگیری از ضایعات برق نیز طرحی را پیش‌نهاد کرده است.

میرویس عطایی، معین تجارتی شرکت برشنا در این نشست خبری گفت: «شرکت برشنا تلاش کرده است تا طرحی را ترتیب بکند و بودجه‌ای مد نظر گرفته شود که در صورت منظوری بودجه، ضایعات را کم‌تر بسازیم.»

شایان ذکر است که رییس عملیاتی شرکت برشنا در این نشست، هم‌چنان اطمینان داده است که در آینده‌ی نزدیک، کار پروژه‌ی کاسا یک‌هزار را به‌طور عملی آغاز می‌کنند و تلاش می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر را در بخش برق جلب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا