انفجار پیجرها؛ تروریزم دولتی و بی اعتباری دنیای دیجیتال

اخیرا دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در هماهنگی با (سی آی ا) امریکا در اقدامی پیام رسان دیجیتالی پیجر را در لبنان منفجر کردند که منجر به کشته و زخمی شدن اعضای حزب الله و غیر نظامیان لبنانی گردید. پیجر یک وسیله پیام گیر ارتباط قابل حمل است که شخص ارسال کننده پیام خواهان ارتباط calling party، از تلفن معمولی برای گرفتن شماره پیجر طرف مقابل استفاده می‌کند و پیام عددی یا حرفی یا صوتی خود را ارسال می‌کند. در مدت کوتاهی پیام توسط گیرنده پیجر دریافت شده و دارنده پیجر با شنیدن صدای بیپ و یا لرزش بدون صدا، از رسیدن پیام آگاه می‌شود. این پیام رسان دیجیتال دیر مدت در لبنان مورد استفاده شهروندان این کشور قرار داشت، اعضای حزب الله، مهمانان خارجی و دیپلمات‌ها و مردم عادی لبنان عمدتا توسط این پیام رسان ارتباط دیجیتالی داشتند. هرچند این پیام رسان از دهه نود میلادی بجا مانده است؛ اما کماکان مورد اعتماد لبنانی‌ها بود.

علت انفجار پیجرها:

اخیرا حزب الله لبنان تحت عنوان عملیات اربعین، مقاصدی را در اسرائیل مورد هدف قرار داد که منجر به تلفات و خسارات عدیده‌یی گردید. آنچه که رسانه‌های عبری زبان اسرائیل اعلام کردند موشک‌های حزب الله گنبد آهنین را غافلگیر کرد و به تل‌آویو اصابت کرد. به نظر میرسد که اسرائیل دستش از انتقام تلافی جویانه کوتاه گردیده و به همین دلیل انفجار پیجرها را اقدام کرد که عمدتا نیروهای حزب الله و مردم جنوب لبنان از آن استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که این دستگاههای پیام رسان مربوط شرکت موتورولا بوده است و محصولات یکی از شرکت‌های جاپانی نیز در این میان دیده شده است. آنچه که جامعه بشری را بهت زده کرده است اقدام انتقام جویانه اسرائیل با استفاده از هر ابزاری، علیه نظامی و غیر نظامی کودک و زن و ابنای بشریت است، پیش از این اسرائیل در نبردهای غزه نیز کودکان و زنان را قتل عام کرد که آمار تقریبی آن به مرز پنجاه هزار زن و کودک می‌رسد، اکنون هم بلاتفکیک و با بی تفاوتی کامل، پیجرهایی را منفجر کرد که مورد استفاده عموم است. اسرائیل بسیار جنون آمیز در پی انتقام گیری است و به سبب قتل عام کردن این همه افراد بی گناه، هیچ صدایی از نهادهای حامی و مدافع حقوق بشر بر نمی آید.

اسرائیل، تروریزم دولتی:

هر عملی که منجر به خوف و ارعاب میان ملت‌ها گردد و در آن، رسیدن به مقاصد سیاسی نهفته باشد عمل تروریستی گفته می‌شود، تروریزم در زبان فارسی با عنوان وحشت‌افکنی، هراس‌افکنی، ارعاب‌گری و دهشت‌افکنی نام‌برده شده‌است، در واقع عملی که به استفاده از خشونت یا تهدید برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی، یا ایدئولوژیک استفاده شود عمل تروریستی است. معمولا در ادبیات سیاسی رایج است که عنوان تروریزم را به کشورها و گروههای اسلامی می‌دهند که از منظرهای گوناگون ضعیف اند. گروههای اسلامی که از خود در برابر تجاوز دفاع می‌کنند و یا کشورهایی که نمی‌گذارند مورد سوء استفاده امریکا و غرب قرار بگیرند به آن انگ تروریسم می‌زنند؛ اما در این‎‌سو که اسرائیل با استفاده از هر ابزاری ارعاب‌گری می‌کند و بلا استثنا نظامیان و غیر و نظامی را قتل عام می‌کنند کمترین واکنشی از دولت‌های غربی بر نمی‌خیزد، اگر به ماهیت قضایا بنگریم ارعاب انگیزتر از عمل اسرائیل هیچ گره و کشوری دیگری تا کنون انجام نداده است؛ ولی عمل اسرائیل تروریستی قلمداد نمی‌گردد؛ ورنه تروریسم دولتی با تمام مولفه‌های تعریف اش در قامت اسرائیل راست می‌آید. ملل جهان باید متفقا این عنوان را به اسرائیل بدهند؛ زیرا شرمناک‌تر از چنین عملیات‌هایی در عصر کنونی هنوز اتفاق نیافتاده است.

بی اعتبار کردن تکنالوژی و محصولات دیجیتالی:

با انفجار پیجرها علاوه بر گرفتن جان دهها انسان بی گناه، محصولات دیجیتالی و دنیای تکنولوژی از منظر اعتبار جهانی آسیب‌های جدی متحمل شدند. اکنون میلیون‌ها انسان از ابزار دیجیتالی در امور روزمره شان استفاده می‌کنند، این ابزارها از شرکت‌های گوناگون در دسترس عموم قرار دارند، اقدام تروریستی اسرائیل با انفجار پیجرها نه تنها که باعث کشتار مهردم بی گناه گردید؛ بلکه دنیای دیجیتال را نیز به نحوی قتل عام کرد. اکنون کمتر کسی به محصولات دیجیتالی اعتماد می‌کنند، شرکت‌های دیجیتالی آمریکا و اسرائیل پس از این اقدام تروریستی کاملا در میان مردم بی اعتبار و منزوی شده اند؛ اما سائر شرکت‌ها که دخیل در امور تروریستی نیستند نیز از حیث اعتبار آسیب دیدند؛ بنا بر این بر می‌تابد که مالکان تولیدات دیجیتالی گرد هم آمده و علیه اسرائیل در محاکم بین المللی رسما شکایت شان را درج کنند ورنه زمین جای نا امنی به ساکنان آن خواهد شد.

جمع بندی:

عملیات اربعینی حزب الله یک عملیات موشکی بود. حزب الله دشمن آشکار اسرائیل است و هر از گاهی دو جانب به همدیگر حمله می‌کنند، هرچند که عملیات اخیر حزب الله خسارات عدیده‌یی به اسرائیل وارد کرده باشد، عمل تروریستی اسرائیل غیر قابل توجیه و مردود است. با این حال اسرائیل ثابت کرد که تروریست است، آنهم تروریستی که ظاهرا کسوت دولت را به تن کرده است. ترویزم دولتی اسرائیل باید از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های بین المللی مورد تقبیح و سرزنش قرار بگیرند؛ از آنجایی که دنیای دیجیتل و تکنولوژی و به خصوص صاحبان صنایع دیجیتالی در پی سو استفاده اسرائیل به اعتبار جهانی شان آسیب وارد گردیده است، بر می‌تابد که شکایت رسمی در محاکم بین المللی علیه اسرائیل درج کنند و از این محاکم خواستار مجازات اسرائیل گردند.

 

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2565b
دکمه بازگشت به بالا