بازگشت “ملی بس” به شهر و مساله ازدحام شهری

ریاست تصدی ملی بس از فعالیت دوباره ملی بس ها در داخل شهر کابل خبر داده و تعدادی از این ملی بس ها را عملا در شهر کابل به فعالیت آغاز کردند.
انتظار میرود این اقدام، گره ی از مشکلات ازدحام شهر کابل را باز کند و سبب کاهش ازدحام شود.
ملی بس به عنوان جزئی از موترهای بزرگ ظرفیت حمل و نقل نزدیک به ۱۰۰ نفر را دارد.
ما شاهد هستیم که درصدی زیادی از وسایل حمل و نقل در شهر کابل از جمع موتر های تیز رفتار (موترهای کوچک) هستند که ازدیاد روزافزون این نوع موتر ها سبب ایجاد ازدحام های سنگین شهری شده است.
استفاده از بس های شهری یکی از راه های کاهش ازدحام در شهرهای بزرگ جهان است. اگرچه راه های دیگری مثل احداث خط های “مترو” و خط آهن هم از جمله ی وسایط حمل و نقل عمومی است؛ اما متاسفانه کشور ما فاقد این دو نوع حمل و نقل است و تنها راه ممکن کاهش ازدحام، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل بس ها است.
همچنان بس های معیاری میتواند در کاهش آلودگی هوا در شهرها جلوگیری کند.
با این وجود مسوولیت هایی متوجه شهرداری و مردم شهر است.
شهرداری باید برای بازساری و بهسازی ایستگاه های بس به زودترین فرصت اقدام کند و ساحات مشخصی را برای ایست، بار و پارکینک بس ها مشخص کند.
پرسونل شهری پولیس ترافیک کابل بر اساس ماده ۲۸ قانون ترافیک جاده، امادگی های لازم را برای مدیریت (کنترول و نظارت) انواع وسایط نقلیه اتخاذ نمایند.
از طرف دیگر از آنجایی که تمامی خدمات عمومی برای مردم است، پس باید همه شهروندان در حفظ نظم شهری و حفظ زیرساخت های شهری کوشا بوده و با همکاری کردن با پولیس ترافیک مسوولیت ایمانی و وجدانی خویش را ادا نمایند‌.

سید حجت حسینی

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا