بانوان حق تحصیل تا مقطع دکترا را دارند

خبرگزاری سریع، کابل: مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان با برگزاری نشست فرهنگی به روز یکشنبه تحت عنوان « وطن دوستی در پرتو تعهد و ایثار» در غرب کابل محفل دائر نمود. از آنجایی که ایثار در ادبیات دینی یکی از واژه های ارزشی اسلام به حساب می آید، سخنرانان با اشاره به زوایای مختلف ایثار و وطن دوستی به ایراد سخن پرداختند.

سید حسن فاضل زاده رئیس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان با یاد آوری از ایثار و فداکاری‌های امام حسین (ع) این شخصیت الگو ساز تاریخ اسلام را به عنوان نماد ایثار و از خودگذری در مسیر تحقق اهداف الهی عنوان نموده و خاطر نشان ساخت که مردم افغانستان در مقاطع حساس تاریخی با پیروی از الگوی ایستادگی و شهامت امام حسین (ع) توانست قدرت‌های اتمی شرق و غرب را به زانو در آورد. آقای فاضل زاده خطاب به مردم افغانستان افزود که اگر ملت ما همچنان خود را متعهد به پاسداری از ارزش های اسلامی متعهد بدانند و با روحیه ایثار و از خود گذری در مسائل ملی وارد شوند؛ آنگاه افغانستان متفاوت و مترقی را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود، رئیس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان این مرحله تاریخی را مقطع سرنوشت ساز برای افغان‌ها عنوان نموده و خاطرنشان ساخت که با خارج شدن آمریکا زمینه‌های همپذیری و مدیریت کشور توسط مردم افغانستان فراهم شده است و این مردم می توانند با روحیه ایثار و وطن دوستی کنار هم قرار گرفته و در وطن سازی سهیم شوند تا به مردم افغانستان و جهان ثابت گردد که افغان‌ها می توانند در آبادی وطن شان بدون همکاری بیرونی ها نقش موثر ایفا نمایند.

استاد عطاءالله صادق شاه آغاسی رئیس اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان با اشاره به تقویت روحیه اخوت و برادری میان افغان ها، آن را از مصادیق ایثار و وطن سازی عنوان نموده یاد آور گردید که فرصت کنونی برای مردم افغانستان یک بستر مناسب جهت رشد و ارتقای ظرفیت‌های همپذیری است. آقای صادق خاطر نشان ساخت که نظام حاکم آمادگی لازم را در پذیرش انتقادات حکیمانه و سازنده دارد. وی افزود که نخبگان علمی و فرهنگی ما هر چالش و مشکل را در هر جای این سرزمین که می بینند می توانند با مسئولان شریک بسازند و راههای حل آن را نیز پیشنهاد نمایند. او انتقاد سازنده را از مصادیق بارز وطن سازی عنوان نموده و خواهان سهم فعال متفکرین و مردم این سرزمین با حاکمیت گردید. رئیس اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان خطاب به بانوان افغانستان گفت که نقش این قشر تأثیر گزار اجتماعی در جامعه یک امر انکار ناپذیر و مطابق با شئونات اسلامی و انسانی حایز اهمیت است، وی خاطر نشان ساخت که بانوان حق تحصیل را دارا می باشند، ضمانت میکنم که تا مقطع دکترا نیز میتوانند تحصیل نمایند و حکومت مکلف است که زمینه تحصیلی را برای آنان فراهم نماید.

سید هاشم جوادی بلخابی عالم دین با یاد آوری از ایثار و فداکاری‌های مردم افغانستان در دوران تجاوز شوروی و آمریکا، آن را یادواره‌ی تراژیک و دستاورد مهم مردم این سرزمین با اهدای خون شان در راه آزادی وطن عنوان نمود، او گفت که شوروی به هدف گسترش سیطره جغرافیایی اش طمع اشغال افغانستان را در سر داشت و با لشکر کشی به این سرزمین در صدد راهیابی به آب های گرم و اشغال اروپای غربی بود، اما این کشور با تمام توان نظامی اش در باتلاق افغانستان گیر ماند و با ایثار و رشادت مجاهدین افغانستان، شکست مفتضحانه‌ی را متحمل گردید و ناگزیر به ترک این کشور گردید. آقای جوادی خاطر نشان ساخت که رویای تصرف افغانستان توسط قدرت‌های نظامی شرق و غرب همیشه با شکست مواجه شده است و آمریکا نیز با اتحاد همپیمانان اش تحت عنوان «ناتو» به این سرزمین حمله نمود و پس از بیست سال اشغال مجبور به فرار شبانه از این سرزمین شدند.

این در حالیست که حدود هفت ماه است طالبان قدرت را در اختیار گرفته اند و تا هنوز حکومت ملی که مشروعیت داخلی و بین المللی را پی داشته باشد؛ اما مقامات طالبان گفته اند که پس از ماه رمضان روی تشکیل و مشروعیت حکومت کارهای جدی روی دست است و افغانستان دارای یک نظام مقتدر و پاسخگو خواهد شد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا