برگزاری ششمین نشست فارمت مسکو برای افغانستان

“فارمت مسکو” نشست کشورهای بلوک شرق به ابتکار روسیه است که بعد از تغییر نظام سیاسی در افغانستان، کشورهای تاثیرگزاری همچون روسیه، چین،هند، ایران، و… جهت جلوگیری از نفوذ و مداخلات غرب به رهبری امریکا در افغانستان این نشست را به صورت دوره‌یی ترتیب کردند. در این نشست، چگونگی تعامل کشورهای همسایه با افغانستان، راهکارهای امنیت و ثبات منطقه‌یی با موضوعات مختلف به بحث گرفته می‌شود. ششمین دور این مذاکرات امروز جمعه (۱۳، میزان، ۱۴۰۳) در مسکو برگزاری می‌گردد.

در این دور از نشست “فارمت مسکو” نمایندگانی از کشورهای ایران، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان شرکت کرده‌اند؛ به نمایندگی از افغانستان در این نشست، امیرخان متقی ” وزیر خارجه‌ی حکومت سرپرست” عازم مسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه قبل از آغاز این نشست گفت: از مهم‌ترین اهداف برگزاری ششمین دور این نشست، تقویت “روند آشتی ملی” و گسترش تعامل کشورهای منطقه با افغانستان در زمینه‌های سیاسی، همکاری‌های اقتصادی، مبارزه با تروریسم و جستجوی راه‌های مقابله با مواد مخدر است.

گفته می‌شود که قرار است امیر خان متقی در حاشیه‌ی این نشست دیدارهای جداگانه‌یی را با سایر همتایان خود داشته باشد. به گفته‌ی منبع، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه یکی از کسانیست که آقای متقی با وی جداگانه گفتگو خواهد کرد. حکومت سرپرست، با وجود اینکه تعامل با کشورهای منطقه و همسایه را افزایش داده‌است، اما هنوز نتوانسته‌است به بخش بزرگی از نگرانی‌های آنان پاسخ بدهد.

نگرانی از نفوذ تروریستان از افغانستان به آسیای مرکزی و از آنجا به روسیه با همکاری سازمان‌های استخباراتی، نیز بخشی از نگرانی‌های عمده کشورهای منطقه است؛ انتظار می‌رود این نشست فرصتی را برای افغانستان مهیا کند تا ثبات و امنیت در افغانستان تضمین و منافع چند جانبه کشورهای منطقه در چارچوب‌های منطقی تامین گردد.

با توجه به چالش‌های موجود در افغانستان ” فارمت مسکو” می‌تواند، برای تقویت امنیت و ثبات در افغانستان، گسترش تعامل با کشورهای منطقه به خصوص بهبود روابط اقتصادی افغانستان با این کشورها محک بخورد.

این در حالیست که اشتراک کنندگان دور «پنجم» نشست فرمت مسکو خواستار تشکیل حکومت همه‌شمول و رعایت عادلانه حقوق اقوام و مذاهب در این کشور شده بودند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2714b
دکمه بازگشت به بالا