برگزاری نشست در مورد آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگو و معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ «امارت اسلامی» با تایید آغاز مذاکرات میان نمایندگان امریکا و مقامات امارت اسلامی گفته‌است که این مذاکرات با محوریت بحث پول‌های منجمدشده افغانستان هفته آیند برگزار میشود.

سخنگوی امارت اسلامی گفته‌است که مقام‌های «امارت اسلامی» در چارچوب توافقات دوحه هر از گاهی با نمایندگان امریکا دیدار داشته که این دیدارها می‌تواند مفید واقع شود.

به گزارش خبرگزاری باختر، مجاهد گفته‌است که با ادامه این دیدارها تعهدات تازه می‌شود و نگرانی‌ها از بین می‌رود و «تلاش صورت می‌گیرد که پول‌های منجمد شده مردم افغانستان آزاد شود تا مشکلات اقتصادی حل گردد».

وی همچنین گفته‌است که این دیدارها می‌تواند باعث «بنیان‌گذاری و تعلقات روابط دیپلماتیک میان دوطرف شود که به منفعت هر دو جانب است».

او گفته‌است که امارت اسلامی به تعهدات‌شان پای‌بند اند و از جانب مقابل نیز خواسته‌اند که هر از گاهی دوطرف نشست داشته‌باشند.

ند پرایس؛ سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، روز سه شنبه (۲ قوس) گفت که هیات امریکایی با مقامات امارت اسلامی درباره «منافع ملی حیاتی ما» که شامل عملیات ضد تروریستی علیه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد فروپاشیده‌ افغانستان و عبور امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار می‌کردند، گفتگو خواهند کرد.

مقامات امارت اسلامی اما بر آزادسازی منابع ارزی افغانستان توسط امریکا تاکید دارند.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه که جامعه جهانی آن را به رسمیت نمی‌شناسد، هفته گذشته در نامه‌ای سرگشاده به کنگره امریکا خواستار آزادی دارایی‌های مسدود شده افغانستان شد؛ اما توماس وست در پاسخ گفت: «ما روشن کردیم که اگر آنان برای رسیدن به قدرت، مسیر نظامی را انتخاب کنند، کمک‌ها ناپدید خواهد شد و این چیزی است که رخ داده‌است.»

او گفته‌است که مسدود کردن دارایی‌های افغانتستان مشکلات پیچیده قضایی دارد و به همین دلیل در حال حاضر امکان انتقال پول از این حساب به حساب دیگر وجود ندارد.

به گفته توماس وست، در کنار میلیاردها دالر سرمایه افغانستان در بانک‌های امریکا، حدود دو میلیارد دیگر در بانک‌های خارجی وجود دارد که مشکل مشابه در زمینه انتقال به حساب دیگر وجود دارد.

پیش از این هم واشنگتن بارها تاکید کرده بود که دارایی‌های افغانستان در بانک‌های این کشور را آزاد نخواهد کرد؛ اما مقامات امارت اسلامی همواره خواستار رهایی این پول شده‌اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a1089b
دکمه بازگشت به بالا