بزرگداشت از مقام علمی و فقهی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کابل

آگاهان دینی به این باورند که حضرت صافی گلپایگانی توجه خاصی نسبت به مسائل افغانستان داشته است و مهاجرین افغانستانی مورد عنایت ویژه این مرجع تقلید بوده همچنان این آگاهان می گویند که نقش صافی گلپایگانی در رهنمایی جامعه اسلامی به ویژه اهل تشیع نقش با ارزشی محسوب می شود.

امروز محفلی تحت عنوان تجلیل و گرامی داشت از مقام شامخ دینی، علمی و فقاهتی شیخ الفقها حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) از سوی شورای علمای شیعه افغانستان و شورای مدیریت حوزه های علمیه کابل و مناطق مرکزی، شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف مردم در کابل برگزار شد.

وی همچنین با اشاره به مجاهدت‌های علمی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی افزود: نقش این مرجع عالیقدر در رهنمایی جامعه اسلامی به ویژه اهل تشیع نقش با ارزشی است.

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین عالمی بلخی، ریس دارالنشاء شورای علمای شیعه افغانستان گفت: در ۲۳ سالگی صافی گلپایگانی رهسپار قم شد و در آنجا از محضر عالمان بزرگی همچو بروجردی، خوانساری، گلپایگانی و دیگر علمای گرانقدر بهره جست.

وی با بیان این که صافی گلپایگانی توجه خاصی به افغانستان داشت گفت: به طلبه های افغانستانی مهر ویژه داشت و مهاجرین افغانستانی مورد عنایت آن حضرت بود، در حوادث افغانستان با صادر کردن بیانیه ها و رهنمای ها واکنش نشان می داد و قضایای کشور ما را پی گیری می کرد.

در ادامه با اشاره به مسائل جاری کشور افزود: امارت اسلامی انحصار گرایی را رها کنند و حکومت همه شمول تشکیل بدهند، همین فشار های سیاسی باعث شده که میلیون ها نفر از شهروندان ما دست به مهاجرت بزنند ادامه این وضعیت برای مردم ما قابل تحمل نیست.

عالمی بلخی همچنین تصریح کرد: کسانی که بر صدد جنگ با امارت اسلامی هستند برایش می گویم که مردم بیچاره و فقر ما به سختی نفس می کشند دیگر تحمل جنگ را ندارند از شعار های جنگ پرهیز کنید، به جای آن بیاید شرایط صلح و همگرایی را رقم بزنیم.

وی در اخیر سخنان خود گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران که بیش از چهل سال است میزبان مهاجرین ما هستند تشکر میکنیم اما در این روز ها برخورد های خوبی با مهاجرین صورت نمی گیرد و آنها اخراج می شوند انتظار ما از جمهوری اسلامی ایران این است که مهاجرین را پناه بدهند.

قابل یادآوری است که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) متولد ۳۰ دلو ۱۲۹۷ در شهرستان گلپایگان ایران است این مرجع عالیقدر جهان تشیع در تاریخ ۱۲ دلو ۱۴۰۰ در قم دار فانی را وداع گفتند.

لینک کوتاه

 

 

دکمه بازگشت به بالا