بیانیه ی شورای علمای شیعه افغانستان به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم.
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ( البفرة/ ١٨٥)
ملت نجیب متدین و فهیم افغانستان!
اینک که در آغاز حلول ماه مبارک رمضان و به تعبیر پیامبر اسلام (ص) ماه ضیافت الهی و ماه برکت و رحمت و مغفرت قرار داریم؛ فرا رسیدن این مهمانی بزرگ الهی را برای شما تبریک گفته، اطمینان داریم که بیشتر از سالهای گذشته از ایام و ساعات این ماه رحمت توشه و بهره ی معنوی خواهید برداشت.

ماه رمضان ماه نزول قرآن و در لسان روایات، بهار آن است. از این رو انس با قرآن در این ماه مورد تاکید فراوان است، احیای شب های قدر و انجام اعمال ماثوره آنها و نیز ادای هزار رکعت نماز (در دهه اول و دوم هر شب بیست رکعت و در دهه سوم هر شب سی رکعت و در شبهای قدر هر شب۸ صد رکعت ) ثواب فراوان و اجر بزرگ دارد.

افطاری دادن و مخصوصاً کمک به مستمندان و نیازمندان از اعمال بسیار پسندیده و پرفضیلت در این ماه مبارک است که حتماً مورد توجه جدی متدینان بزرگوار خواهد بود.

و نیز در این ماه پرفضیلت سفارش می نماییم که:

۱- رمضان المبارک امسال را بدليل فقر وبیکاری کم سابقه می توان رمضان استثنایی وفوق العاده به شمار آورد؛ ازین جهت کمک به فقرا و مستمندان، مخصوصا افطاری دادن به آنها در راس بر نامه ها قرار گیرد.

۲- تجار محترم و دست اندرکاران کنترل قیمت‌ها در پایین آوردن قیمت ها و عرضه مواد غذایی ارزان تلاش جدی مبذول دارند.

۳- احتکار وتجمیع مواد ضروری زندگی روز مره ی مردم در هر زمانی عمل حرام وخلاف شرع است، مخصوصا در این شرایط؛ ازین رو دکانداران محترم و سایر دست اندر کاران در جلب وعرضه ی مواد خوراکی ارزان نهایت تلاش موءمنانه ی خویش را مبذول دارند.
۴_ از موءسسات خیریه، مخصوصا بخش خیریه
دفاتر مراجع عظام تقلید، ( دامت برکاتهم) تقاضا داریم که در این ماه مبارک به کمک ها ومساعدت های شان سرعت وجدید بیشتر عنایت فرمایند.

۵_ وعاظ و مبلغان محترم بیشتر از هر زمان دیگر مساجد را پر جوش و خروش نگهداشته، فضایل و اعمال این ماه مبارک را به صورت شایسته به همه متدینان، مخصوصا جوانان خداجو بیان نمایند.
۶_ ائمه‌ جماعات و هیات های امنای مساجد محترم مواظب باشند که بلند گوهای مساجد و ‌حسینیه‌ها در این ایام ولیالی، مخصوصا شب های
قدر موجب مزاحمت مریضان، وسالخوردگان و دیگر افراد معذور نشوند.
۷_و در آخر از همه مومنان می خواهیم که در این ایام و ساعات مبارک دعا برای امنیت و آسایش در سراسر جهان، مخصوصاً کشورهای اسلامی و مخصوصا افغانستان عزیز را فراموش ننمایند.
شورای علمای شیعه افغانستان
اول رمضان المبارک ۱۴۴۳ه.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا