تاکید عراقچی بر مسئولیت انحصاری ایران در مدیریت تنگه هرمز
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به بغداد و دیدار با فؤاد حسین، ضمن تأکید بر مسئولیت انحصاری ایران در مدیریت ترتیبات تنگه هرمز، از تمامی طرفها خواست تا به یادداشت تفاهم موجود پایبند بوده و از هرگونه دخالت که منجر به پیچیدگی اوضاع میشود، پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای انجام دیدارهای رسمی به بغداد سفر کرده است، در یک نشست خبری مشترک با فؤاد حسین، همتای عراقیاش، بر اهمیت جایگاه راهبردی روابط تهران و بغداد تأکید کرد.
هشدار جدی در مورد تنگه هرمز
عراقچی با اشاره به تحولات اخیر در تنگه هرمز و یادداشت تفاهم امضا شده با ایالات متحده، تصریح کرد که مسئولیت ترتیبات بازگشایی و مدیریت این آبراه حیاتی، صرفاً بر عهده جمهوری اسلامی ایران است. او هشدار داد: هرگونه تلاش برای اتخاذ ترتیبات جدید یا دخالت سایر کشورها، تنها به پیچیدهتر شدن اوضاع، تأخیر در بازگشایی مسیر و افزایش تنشها منجر خواهد شد.
وزیر خارجه ایران از همه طرفها خواست به مفاد یادداشت تفاهم موجود پایبند باشند و اجازه ندهند این روند از مسیر قانونی خود خارج شود.
روابط راهبردی و تشییع «رهبر شهید»
وزیر خارجه ایران هدف از سفر خود را قدردانی از حمایتهای دولت و مردم عراق در دوران جنگ متجاوزانه اخیر، تبریک تشکیل دولت جدید عراق به نخستوزیر الزیدی، و هماهنگی برای مراسم تشییع پیکر رهبر شهید ایران در شهرهای مقدس کاظمین، نجف و کربلا عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد که هماهنگیهای لازم با ستاد ویژه دولت عراق برای برگزاری باشکوه این مراسم انجام شده است.
امنیت منطقهای؛ بدون دخالت خارجی
در بخش دیگری از این نشست، عراقچی با انتقاد از تداوم حملات رژیم اسرائیل در منطقه، مسئولیت اصلی توقف این حملات را متوجه دولت ایالات متحده دانست. وی همچنین با استقبال از پیشنهاد عراق برای برگزاری گفتوگو میان ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تأکید کرد که امنیت منطقه خلیج فارس باید از طریق چارچوبهای بومی و بدون حضور یا دخالت کشورهای فرامنطقهای بازتعریف شود.

