تظاهرات شهروندان کابل: امریکا باید غرامت قتل هزاران افغان را بپردازد

صدها تن از شهروندان کابل در اعتراض به دستور بایدن مبنی بر واگذاری بخشی از سرمایه های افغانستان به خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، اعتراض کردند. آنان می گویند که دولت امریکا، به جای سرقت سرمایه های افغانستان، باید به مردم کشور غرامت بپردازد.

صدها تن از شهروندان پایتخت امروز (سه شنبه، 26 دلو) به دستور، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا برای اختصاص سه و نیم میلیارد دالر از سرمایه های افغانستان به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اعتراض کردند.

این معترضان می گویند که این اقدام امریکا، نوعی دشمنی با مردم افغانستان است و به همین دلیل او دست به چنین اقدامی زدند.

آنان با در دست داشتن شعارهایی مانند «بایدن دشمنی با مردم افغانستان را بس کن» و «11 سپتامبر هیچ ربطی به ملت افغانستان ندارد» به دستور رئیس جمهور امریکا اعتراض کردند.

این معترضان همچنین می گویند که امریکا با متحدانش باید غرامت قتل هزاران شهروند کشور و تخریب افغانستان را بدهد، نه اینکه از سرمایه های کشور دزدی کند.

آنان می‌گویند که نباید از پول های افغانستان به قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر غرامت پرداخت شود.

این اقدام رئیس جمهور امریکا، با واکنش های منفی زیادی مواجه شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز گرفتن دارایی بانک مرکزی را ظلم علیه مردم افغانستان خواند و از جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا خواسته تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

کرزی تأکید کرد که امریکا نباید از پول مردم افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر غرامت بدهد. او گفت که مردم افغانستان بزرگترین قربانی تروریزم اند.

قابل ذکر است که جو بایدن در یک فرمان اجرایی از هفت میلیارد دالر ذخایر ارز افغانستان، ۳.۵ میلیارد دالر آن را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. طبق این فرمان، ۳.۵ میلیارد دیگر به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان انتقال می‌شود.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا