جاری‌شدن سیلاب در بهسود میدان وردک خسارت‌ هنگفت مالی به جا گذاشت

باران شدید و سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی مرکز بهسود ولایت میدان وردک خسارت‌های هنگفت مالی به‌جا گذاشته است.

به‌گزارش خبرگزاری سریع؛ این سیلاب که روز(شنبه، ۲۷ اسد) ساعت ۴ بعد از ظهر اتفاق افتاد، در بیش‌تری از قریه‌‌ها یک ساعت و یا بیش‌تر از آن طول کشید که در نتیجه‌ی آن ده‌ها قریه در ولسوالی مرکز بهسود ولایت میدان وردک متضرر شده‌اند.

به‌گفته‌ی باشنده‌های محل این سیلاب در قریه‌های اوب‌ها، جانقره‌ی بالا و پایین، کاریز، قل نوکر، خشکاب، قل خوردک، سیب جوی، سبز سنگ، پیتاب راموز، کوتل ملا یعقوب، اَغجم بالا و پایین، پای قل بالا و پایین، الترغنگک و هم‌چنین منطقه‌های دهن ریشقه سرازیر شده که خسارت‌های سنگینی به مردم محل وارد کرده است.

تاکنون تلفات جانی از این سیلاب‌ها گزارش نشده؛ اما بیش‌ترین خسارت به مواشی، زمین‌های زراعتی و خانه‌های مردم وارد شده است.

به‌گفته‌ی مردم محل، در بیش‌تر قریه‌ها در خانه‌های مسکونی آب سرازیر شده که خانه‌های مردم را تخریب کرده است.

آنان از دولت و نهادهای خیریه می‌خواهد تا آنان را کمک کرده و به وضعیت شان رسیدگی کنند.

مبشر حکیمی، باشنده‌ی ولسوالی بهسود میدان وردک به خبرگزاری سریع می‌گوید: “فصل تابستان که زمان جمع‌آوری حاصلات است، مردم همان گندم و علوفه‌ای را که برای حیوانات و مواشی خود درو کرده بودند خشک شده؛ اما سیلاب بیش‌تر این‌ها را نابود کرده و یا در خیلی از قریه‌جات که کچالو کشت کردند، سیلاب آن زمین‌ها را نابود کرده و اکنون اثری از زمین کچالو باقی نمانده است”.

از سویی‌هم در اکثریت قریه‌ها چشمه‌هایی که مردم از آنان برای آب‌ آشامیدنی استفاده می‌کردند، توسط سیلاب ویران شده و حتا مردم نیازمند آب آشامیدنی است.

آقای حکیمی می‌گوید که دولت برای جلوگیری از سیلاب در آینده می‌تواند در منطقه‌های سیل‌خیز و جاهایی که مردم از ناحیه‌ی سیل و باران‌های موسمی تهدید می‌شوند، بندهای آب حفر کند که این‌‌گونه حداقل می‌شود از جریان سریع و تند سیلاب جلوگیری کرد.

او هم‌چنان حفرکردن کوه‌ها به اندازه‌ی یک الی دو متر را نیز پیشنهاد می‌کند که به‌نظر او با این کار از یک طرف آب باران آن‌جا جذب می‌شود و آب‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مانع جریان سریع آب و سیلاب می‌شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2313b
دکمه بازگشت به بالا