حادثه قتل پناهجویان افغان، اقدام به بررسی مشترک ایران-افغانستان

خبر منتشر شده با موضوع کشته و زخمی شدن تعدادی از پناهجویان افغان، هنگام ورود از مرز پاکستان به ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تکذیب گردیده و گفته اند که وقوع  حادثه در داخل خاک ایران مطلقا صحت ندارد.

خبرگزاری سریع: پس از خبر منتشره مبنی بر کشته و زخمی شدن پناهجویان افغان هنگام ورود قاچاقی از پاکستان به ایران، قوماندانی پولیس سرحدی ولایت سیستان و بلوچستان ایران وقوع چنین رویداد در داخل خاک ایران را تکذیب کرد. رضا شجاعی قوماندان پولیس سرحدی ایران با نشر خبرنامه‌ی گفت که تصاویر و مطالب منتشر شده به هیچ وجه صحت ندارند و هدف از این نوع خبرسازی، سیاه‌نمایی و ایجاد اختلاف میان ایران و افغانستان است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی اند که رسانه‌های وابسته به غرب با نشر تصاویر و ویدیوهای غیر مرتبط، تلاش دارند تا ذهنیت افغان‌ها را در قبال این رویداد حساس ساخته و در راستای پیشبرد پروژه تفرقه افگنانه شان موفق‌تر عمل کنند.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران و سفیر این کشور در افغانستان نیز گفته است که: در نتیجه پی‌گیری‌های مستقیم از طریق منابع معتبر تا این لحظه، مشخص گردید که اخبار در زمینه جان باختن ده‌ها اتباع غیرقانونی در مرز سراوان صحت ندارد.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگرداندن پناهجویان غیرمجاز و برخورد قانونی با ورود غیرقانونی آن‌ها در تمامی مبادی مرزی است؛ اما در این زمینه کاملا قانونمند، مسئولانه و مبتنی بر سیاست دیرینه حسن همسایگی، شفقت اسلامی و تعهد به مفاد معاهدات بین‌المللی عمل می‌کند.

کاظمی قمی با دعوت از رسانه‌ها به دقت در امور نشراتی افزود در هیاهوی رسانه های دروغ آفرین، پذیرش هر محتوا، نیازمند دقت، امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری و اطلاع‌رسانی مسئولانه رسانه‌های خبری است.

یک روز پس از انتشار این خبر، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست گفت که به زودی هیأت بررسی به محل حادثه اعزام شده و گزارش نهایی و دقیق آن شریک خواهد شد.

حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت سرپرست نیز در رخنامه‌ی ایکس نوشت: امارت اسلامی در حال بررسی و تدقیق این رویداد است و هنوز تایید نشده است، پس از روشن شدن موضوع، تصمیم لازم در این باره اتخاذ خواهد شد.

این در حالیست که گزارشاتی مبنی بر دخالت گروه‌های تروریستی همچون جیش العدل در راستای سو استفاده، اخاذی و بهره برداری‌های ضد امنیتی از مهاجرین در مناطق مرزی پاکستان وجود دارد.

پیش از این نیز مرزنشینان ولایت سیستان و بلوچستان ایران ظلم ‌هایی از قبیل جنایت تاسوکی از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت غرب متحمل شده بودند که در پی آن ۲۸ شهروند ایران کشته و هفت تن زخمی شدند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2868b
دکمه بازگشت به بالا