حجاب باعث اخلال در زندگی خانواده ها نگردد

علیزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری سریع؛ در مورد حجاب راه معتدل در پیش گرفته شود/ موضوع حجاب باعث اخلال در زندگی خانواده ها نگردد.

خبرگزاری سریع، کابل: علی‌داد علی زاده عالم دین در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری سریع می‌گوید که حجاب اسلامی با درنظرداشت روح و محتوای آموزه‌های دینی در حد پوشش زیور آلات زن، نگاه نکردن به نامحرم و حرف زدن با حیا و استحکام شخصیتی است. این عالم دین می افزاید که مسئله حجاب و پوشش زن قبل از اسلام و در دوران باستان نیز میان مردم آن زمان مطرح بوده است؛ البته به گونه‌ی که بدن زن پوشانده باشد و زمینه‌های سوء استفاده از زنان که به اثر برهنه بودن قسمت های بدن مهیا می‌گردید در قوانین آن زمان نیز محدود بود.

آقای علیزاده گفت که آموزه های دین مقدس اسلام به طریق اولی در زمینه پوشش و حجاب زنان برنامه ها و دستوراتی دارد که با فطرت و طبیعت زن سازگار است و این گوهر گرانبها را از معرض هرگونه طمع و هوس‌های غرض آلود مصئون نگهمیدارد. وی افزود که آیه 30 سوره مبارکه نور معنی و مفهوم حجاب را به گونه‌ی کامل روشن نموده است و جای بحث و تأویل در آن وجود ندارد، زیرا این آیه صریح است و تقریبا تمام جوانب اما و اگرها را پیرامون حجاب زنان بسته است. وی محتوای این آیه مبارکه را به عنوان زیربنای حجاب اسلامی دانست « وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَفُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زِیْنَتَهُنَّ إِلا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَلاَ یُبْدینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ» ای پیامبر! به زنان باایمان بگو چشم هایخود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینتخود را ـ جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار نسازند، و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینتخود را آشکار نسازند مگر برای شوهران شان و سایر افراد محرم شان …».

این عالم دین یاد آور شد که هر فردی اگر به متن این آیه مبارکه دقت کند متوجه می‌شود که سه عنصر کلیدی در آن مورد توجه قرار گرفته است، 1- زنان چشم خود را از نگاه به نا محرم به پایین اندازند. 2- دامان خود را حفظ کنند. 3- زینت خود را غیر از آنچه نمایان است « انگشتر و لوازم تزئینی» آشکار نسازند. 4- اطراف روسری های شان برسینه خود افگنند.

وی خاطرنشان ساخت که در این آیه مبارکه حتی نام برده نشده است که موی سر زنان آشکار باشد یا نباشد، گفته نشده است که نوعیت پوشش زن کدام نوع چادری باید باشد از هیچگونه باید ها و الزامات جبری در آن اشاره نشده است؛ اما واضح است وقتیکه برای زن تمام زمینه های شرف و عزت اسلامی فراهم گردد؛ مسئله حجاب را نیز آنگونه که شایسته و بایسته یک زن مسلمان است رعایت خواهند کرد، آقای علیزاده خاطر نشان ساخت این حجابی که امروزه در کشورهای اسلامی با توجه به عرف و عنعنات هر کشور به عنوان حجاب اسلامی پنداشته می‌شود بیشتر متأثر از ساختار فرهنگی و تاریخی یک کشور است در حال اسلام عزیز مرزهای حجاب را با استناد به آیه شریفه فوق روشن کرده است.

این عالم دینی خاطر نشان ساخت که در افغانستان نیز بانوان مسلمان عموما پوشش و حجاب دارند؛ اما با توجه به حضور بیست ساله غرب در افغانستان، تهاجم فرهنگی نیز وارد این سرزمین شد و در امر پوشش زنان نیز تأثیر گذاشت، وی خطاب به بزرگان امارت اسلامی یاد آور شد که بهترین راه جهت اعمال حجاب در افغانستان اتخاذ شیوه و مکانیسم معتدل است که در پی آن روحیه زنان این کشور آسیب نبیند و زمینه‌های اخلال در امور خانوادگی و شخصی خانواده نیز فراهم نگردد. او در پایان گفت که زنان افغان نجیب بانوانی است که پا بند به معتقدات اسلامی و عنعنوی این سرزمین است و قبل از اینکه علما و حکومت در مورد پوشش و عفت آنان نگرانی داشته باشند خودشان کاملا به این موضوع واقف اند و در هر حالتی حفظ عفت و عزت شان را از اولویت های برنامه های زندگی می دانند.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا