حمله هکرهای پاکستانی بر حساب‌های مرتبط با دولت پیشین افغانستان

بازرسان تهدید شرکت فیسبوک گفته‌اند که هکرهای پاکستانی از فیسبوک برای هدف قرار دادن افرادی در افغانستان که با دولت قبلی در ارتباط بودند، در زمان تسلط دولت جدید بر کشور استفاده کرده‌اند.

مایک دویلیانسکی؛ رییس تحقیقات جاسوسی سایبری شرکت فیسبوک، در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که این گروهی از هکرها از پیوندهایی استفاده کردند که در صنعت امنیتی به عنوان SideCopy شناخته می‌شود و می‌توانند دستگاه‌های افراد را کنترل کنند.

مایک دویلیانسکی افزوده است: «همیشه برای ما حدس زدن در مورد هدف نهایی عامل تهدید دشوار است. ما دقیقاً نمی دانیم چه کسی در معرض خطر قرار گرفت یا نتیجه نهایی آن چه بود.»

او گفته است که این اهداف شامل افراد مرتبط با دولت، ارتش و مجری قانون در کابل بوده است. به گفته او، فیسبوک SideCopy را در ماه اگست از پلتفرم خود حذف کرده است.

به گفته مسئولان فیسبوک، این گروه هکرها در این حملات برای ایجاد اعتماد و فریب‌دهی اهداف مورد نظر با شخصیت جعلی از زنان جوان استفاده کرده و آن‌ها را وادار به کلیک کردن روی لینک‌های ویروس دار یا دانلود برنامه‌های چت مخرب، شخصیت‌های ساختگی کرده است.

دویلیانسکی گفته است که این کار، وب‌سایت‌های قانونی را به خطر انداخته تا اهداف مورد نظر را به دام اندازند.

با این حال، پلتفرم‌های بزرگ آنلاین و ارائه‌دهندگان ایمیل از جمله فیس‌بوک، توییتر (TWTR.N)، گوگل آلفابت (GOOGL.O) و لینکدین شرکت مایکروسافت (MSFT.O) گفته‌اند که اقداماتی را برای قفل کردن حساب‌های کاربران افغان در طول فعالیت‌های سریع طالبان انجام داده‌اند.

فیس بوک اعلام کرد که قبلاً این کمپین هک را که بین اپریل و آگوست افزایش یافته است، به دلیل نگرانی های ایمنی در مورد کارمندان خود در این کشور و نیاز به کار بیشتر برای بررسی این شبکه، فاش نکرده است.

این سازمان اعلام کرده که در زمان سرنگونی عملیات، اطلاعاتی را با وزارت امور خارجه ایالات متحده به اشتراک گذاشته است که به گفته آن‌ها «دارای منابع خوب و مداوم»به نظر می‌رسید.

بازرسان همچنین گفتند فیس بوک ماه گذشته اکانت دو گروه هکری را که به اطلاعات نیروی هوایی سوریه مرتبط کرده بودند، غیرفعال کرده است.

فیس بوک اعلام کرد که یک گروه موسوم به ارتش الکترونیک سوریه، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و سایرین مخالف رژیم حاکم را هدف قرار داده است، در حالی که گروه دیگر، موسوم به APT-C-37، افراد مرتبط با ارتش آزاد سوریه و پرسنل نظامی سابق را هدف قرار داده است.

یکی از سخنگویان فیس بوک گفته که این شرکت به حدود ۲۰۰۰ کاربر متاثر از کمپین ها در افغانستان و سوریه، که اکثریت آنها در افغانستان هستند، اطلاع داده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a1057b
دکمه بازگشت به بالا