داعش نیمه جان با نیش‌های زهر آگین و کشنده

روز یکشنبه ۲۱ اسد موتر نوع مرسدیس داخل شهری به اثر انفجار ماین جا سازی شده که در عقب آن کار گذاشته شده بود منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۱ فرد گردید.
این رویداد در ناحیه ۱۳ شهر کابل که عمدتا شیعه نشین هستند رخ داد، فردای آن روز داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

داعش نیمه جان
هر چند تا کنون حکومت سرپرست از نابودی کامل داعش حرف به زبان آورده است؛ اما حقیقتا این پدیده‌ی شوم در افغانستان تا هنوز به حالت نیمه جان نفس می‌کشد، در ۸ اسد ۱۴۰۱ ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست در صفحه ایکس نوشت « داعش در افغانستان نابود شده و این گروه در حال محو شدن است.» همچنین در پنجم جوزای سال جاری به دنبال اظهارات جو بایدن، رییس جمهور امریکا دربارۀ چگونگی کنترول داعش در افغانستان، سخنگوی حکومت سرپرست مدعی شد که داعش در افغانستان نابود شده و نیاز نیست تا کشورها خاک افغانستان را مورد تعقیب قرار دهند.
به نظر میرسد که ادعای نابودی کامل داعش دور از حقیقت است؛ زیرا این گروه در فرایند زمان هرازگاهی موفق به انجام حملات سهمگین شده اند که نمونه اخیر آن در ناحیه ۱۳ شهر کابل است.
حکومت سرپرست طی سه سال حملات موفقیت آمیز و جدی را برعلیه مواضع داعش در سراسر کشور انجام داده است، لانه‌های این گروهک در ننگرهار تخریب گردید، فرماندهان عمده و رهبر این گروه نیز به قتل رسید، در کابل و هرات و سایر شهرهای بزرگ عملیات های موفقیت آمیز بر مخفیگاه‌های داعش انجام شد؛ اما زمینه‌های استخباراتی و مجاری نفوذ داعش کماکان پا برجاست و با وجود ضعف در جنگ‌های رو در رو، گاها بصورت پارتیزانی موفق عمل کرده اند.
علاوه بر آن، پیدایش جبهه های متعدد طی 3 سال اخیر نیز از تهدیدهای بالقوه برعلیه حکومت سرپرست محسوب می‌گردد که بیش از 14 جبهه اعلام موجودیت کرد اما فقط 2 جبهه (جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی) فعال هستند. این دو جبهه هم در 3 سال نتوانستند بقای حکومت را تهدید کنند، اما گذر زمان میتواند به نفع شان تمام شود.

کشورهای منطقه و نگرانی‌های امنیتی
نگرانی کشورهای منطقه درباره حضور گروه های شبه نظامی کماکان پا برجاست با وجودی که گروه های شبه نظامی تحت کنترل حکومت سرپرست قرار دارند و اجازه فعالیت به آنها داده نمی شود اما با این وجود کشورهای منطقه نگران هستند. بهتر است که حکومت سرپرست درباره خلع سلاح این گروه ها به کشورهای منطقه اطمینان دهد و همچنین درباره تحریک طالبان پاکستان با کشور پاکستان به تفاهمی دست یابد، حکومت سرپرست میتواند با انجام موارد یاد شده باعث ایجاد انسجام و همگرایی منطقوی گردد که در اینصورت همگان فضای صلح و باهمی را تجربه خواهند کرد.

راه های نابودی ریشه های داعش
همانطوری که داعش منحصر به جغرافیای خاصی از منطقه نیست، راههای از میان برداشتن آن نیز منوط به همکاری‌های منطقوی است، این گروه از سوریه و عراق اعلام موجودیت کرد و در افغانستان و برخی کشورهای دیگر نیز لانه گزید و تهدیدات آن نیز منحصر نیست بلکه فراگیر است و شمولیت کل منطقه را با خود دارد ؛ لذا پیشنهاد می‌گردد که حکومت سرپرست، دست همکاری های تسلیحاتی، پرسنلی و اطلاعاتی به منطقه دراز کند تا در یک همکاری تنگاتنگ زمینه‌ها و عوامل آن نیز نابود گردد، لفاظی ها در مورد انکار وجود داعش راه بجایی نمیبرد باید استراتژیک و پلان گزاری شده عمل گردد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2257b
دکمه بازگشت به بالا