دبیرکل حزب‌الله: توافق دولت لبنان با رژیم اسرائیل، ذلت‌بار و فاقد اعتبار است

شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیانیه‌ای مفصل، توافق دولت لبنان با رژیم اسرائیل را ذلت‌بار، شرم‌آور و فاقد اعتبار توصیف کرد و گفت این توافق، حاکمیت لبنان را تضعیف کرده و امتیازهای رایگان در اختیار دشمن قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیانیه‌ای درباره توافق چارچوب میان مقام‌های لبنانی و رژیم اسرائیل، به‌شدت از عملکرد دولت لبنان انتقاد کرد و گفت این توافق نه‌تنها از حاکمیت ملی لبنان پاسداری نمی‌کند، بلکه راه را برای تحمیل خواست‌های امریکا و رژیم اسرائیل هموار می‌سازد.

وی در آغاز این بیانیه، از مقام‌های لبنانی پرسید صداقت و مسئولیت‌پذیری آنان در قبال ملت و حاکمیت لبنان کجاست؛ حاکمیتی که به گفته او، امریکا هرگز آن را به لبنان اعطا نکرده است. نعیم قاسم افزود زمانی که پیشنهاد آتش‌بس پس از مذاکرات میان امریکا و ایران مطرح شد، مقام‌های لبنانی آن را نپذیرفتند و همین مسئله به رژیم صهیونیستی فرصت داد تا حملات گسترده و خونینی را علیه لبنان انجام دهد؛ حملاتی که به کشته و زخمی شدن صدها تن، ایجاد وحشت عمومی و ویرانی در مناطق مختلف این کشور از جمله بیروت انجامید.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد که این جنبش از ابتدا به مقام‌های لبنانی هشدار داده بود مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی، چیزی جز امتیازدهی رایگان به دشمن نیست. او گفت این مذاکرات با هدف واداشتن لبنان به تسلیم در برابر خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیکته‌های امریکا طراحی شده و در شرایطی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از مردم لبنان با آن مخالف‌اند. به گفته او، چنین روندی با قانون اساسی لبنان و قوانینی که رژیم صهیونیستی را دشمن می‌دانند نیز در تضاد قرار دارد.

نعیم قاسم در ادامه، به تفاهم‌نامه ایران و امریکا اشاره کرد و گفت آتش‌بس در لبنان، نخستین بند این تفاهم‌نامه بوده است. وی افزود هنگامی که رژیم صهیونیستی از اجرای این توافق خودداری کرد، ایران این تفاهم را به حالت تعلیق درآورد و به فشارهای خود، از جمله ادامه انسداد تنگه هرمز، ادامه داد تا سرانجام امریکا رژیم صهیونیستی را به پذیرش آتش‌بس وادار کرد. به گفته وی، در بند نخست این تفاهم‌نامه، بر توقف فوری و دائمی درگیری‌ها در همه جبهه‌ها از جمله لبنان، خودداری از هرگونه جنگ یا اقدام نظامی جدید و تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان تأکید شده بود و بر اساس ماده سوم، مذاکرات برای توافق نهایی باید ظرف شصت روز تکمیل می‌شد.

وی گفت مقام‌های لبنانی در ابتدا بار دیگر از پذیرش این مسیر خودداری کردند، اما پس از آنکه برخی دلسوزان مفاد تفاهم‌نامه را برای آنان تشریح کردند، مشخص شد که توقف جنگ و تأمین منافع لبنان در آن لحاظ شده است. نعیم قاسم این تفاهم‌نامه را هدیه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران به لبنان، ملت آن و مقاومت دانست و گفت این سند می‌توانست برگ برنده‌ای مهم برای لبنان در روند مذاکرات باشد.

دبیرکل حزب‌الله سپس با انتقاد شدید از توافق چارچوب، اظهار داشت که این توافق عملاً به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد در دو منطقه به‌صورت آزمایشی حضور و فعالیت ارتش لبنان را زیر نظر بگیرد و بر روند استقرار و خلع سلاح نظارت داشته باشد. او گفت دوره آزمایشی در این مناطق ممکن است ماه‌ها ادامه یابد و این موضوع به دشمن اجازه می‌دهد اشغال را تداوم بخشد و آن را مشروع جلوه دهد. به گفته وی، این همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو نیز به آن اشاره کرده و گفته است اسرائیل تا زمان خلع سلاح حزب‌الله در لبنان، در منطقه امنیتی باقی خواهد ماند.

وی هشدار داد که چنین توافقی، زمینه مشروعیت‌بخشی به اشغال برای سال‌های آینده را فراهم می‌کند و حتی ممکن است به الحاق این مناطق به رژیم صهیونیستی منجر شود. نعیم قاسم افزود این توافق، مردم لبنان را از حق بازگشت به سرزمین‌هایشان محروم می‌سازد و رژیم صهیونیستی را به‌طور مستقیم وارد امور داخلی لبنان در زمینه سلاح، امنیت و آینده کشور می‌کند؛ در حالی که هر توافقی باید صرفاً به جنوب رود لیتانی محدود باشد و دشمن هیچ حقی برای دخالت در مسائل داخلی لبنان ندارد.

دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد که گره زدن خروج رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به خلع سلاح مقاومت در سراسر کشور، پیشنهادی بسیار خطرناک و عبور از همه خطوط قرمز است. او افزود در چنین شرایطی، وجود هرگونه سلاح در هر نقطه لبنان می‌تواند از سوی دشمن به‌عنوان بهانه‌ای برای متهم کردن لبنان به عدم پایبندی تعبیر شود؛ در حالی که هیچ‌کس حق ندارد لبنانی‌ها را از حق دفاع از خود و سرزمین‌شان در برابر اشغالگر محروم کند.

نعیم قاسم تصریح کرد که رژیم اسرائیل باید به‌عنوان طرف متجاوز و اشغالگر، بدون هیچ شرطی از خاک لبنان عقب‌نشینی کند. او گفت هرگونه عقب‌نشینی از این اصل، در واقع پاداش دادن به دشمن پس از ناکامی‌اش در تحقق اهداف تجاوزکارانه خواهد بود.

وی در پایان، توافق چارچوب اعلام‌شده در واشنگتن را ذلت‌بار، شرم‌آور و تسلیم حاکمیت توصیف کرد و گفت این توافق باطل است و باید مفاد تفاهم‌نامه ایران و امریکا اجرا شود. دبیرکل حزب‌الله همچنین تأکید کرد که این جنبش همه ابزارهای سیاسی و میدانی لازم را برای واداشتن رژیم صهیونیستی به خروج از لبنان و پایبندی به آتش‌بس دنبال خواهد کرد.

او افزود حزب‌الله آماده است برای حفظ حاکمیت لبنان، آزادسازی سرزمین، بازگرداندن اسرا، بازگشت آوارگان، بازسازی کشور و دستیابی به یک راهبرد امنیت ملی، با دیگر طرف‌ها همکاری کند. نعیم قاسم در پایان با تجلیل از فداکاری‌های رزمندگان مقاومت، خانواده‌های شهدا، مجروحان، اسرا، ارتش لبنان و همه نهادهایی که در این مسیر قربانی داده‌اند، تأکید کرد که مقاومت میدان را ترک نخواهد کرد و تا شکست اشغالگری به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید