دختران محروم از تحصیل در رویای رسیدن به خواسته های شان

دخترانی که سه سال می‌شود از فراگیری علم و دانش در کشور محروم‌اند، خواستار بازگشایی دروازه‌های علم و دانش از سوی حکومت سرپرست  شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری سریع؛ محرومیت دختران از آموزش در افغانستان باعث شده است تا آنان با ناامیدی‌ها و دشواری‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و از بی‌سرنوشتی و آینده‌ی نامعلوم شان شکایت کنند.

در همین حال بخش فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که حدود ۲٫۵ میلیون دختر در افغانستان از آموزش محروم‌اند که ۸۰درصد آنان را دخترانی در رده‌ی سن شمولیت در مکتب تشکیل داده و ۱٫۴ میلیون آن از دست‌رسی آموزش متوسط محروم استند.

لطیفه ناظری، متعلم صنف دهم مکتب در مصاحبه با خبرگزاری سریع می‌گوید: « صنف دهم مکتب بودم که دیگر مکتب‌ها به‌روی ما دختران بسته شد، من از کودکی علاقه‌ داشتم که داکتر شوم‌ اگر مکتب‌ها بسته نمی‌شد من فعلن باید امتحان کانکور‌ را سپری می‌کردم؛ اما متاسفانه من هنوز سند فراغت از مکتب را نتوانستم به‌دست بیاورم و فعلن قالین‌بافی جای‌گزین مکتب و درس‌هایم شده؛
اما در کنار این‌همه مشکلات من راه‌ تحصیلم را تا جایی ادامه دادم و صنف‌های آنلاین نویسندگی، خطاطی و زبان انگلیسی را می‌خوانم تا بتوانم درد دل مردمم  را در قالب نوشتار بیان کنم».

وی از حکومت سرپرست کشور می‌خواهد که دروازه‌ی مکتب‌ها را به‌روی شان باز کنند تا رویا‌های شان فقط رویا باقی نمانند.

هم‌چنان ‌محبوبه احمدی(مستعار) می‌گوید: « زمانی که حکومت تغییر کرد من محصل یکی از پوهنتون‌های طبی کابل بودم؛ اما بعد از ایجاد محدودیت‌ها نتوانستم به تحصیل خود ادامه بدهم، ماه گذشته صنفی‌های ما که از طبقه ذکور بودند فارغ شده و فراغت شان را جشن گرفتند و از این به بعد منحیث داکتر در جامعه‌ی طبی افغانستان ایفای وظیفه می‌کنند؛ اما ما متاسفانه به دور از رویا‌های‌ مان، که می‌خواستیم داکتر شویم در خانه هستیم و من از رهبران امارت اسلامی می‌خواهم تا ما را بگذارند که به آرزوهایی که در دل داریم برسیم و باعث خدمت به وطن خود شویم».

این در‌حالی‌ست که حکومت سرپرست کشور از کار‌کردن روی تغییر نصاب تعلیمی و شیوه‌ی آموزش دختران پیش از بازکردن دروازه‌ی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها خبر داده بود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2288b
دکمه بازگشت به بالا