درس‌ها و عبرت‌های عاشورا

درس های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات بخش و حرکت آفرین است . هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست اما درس های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست . عدالت خواهی و ستم ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزشهای اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس های مهم در عرصه رفتارسیاسی رویداد عاشورا است.
درس های عاشورا در گستره زمان و زمین همچنان ادامه دارد، چرا که در ادبیات عاشورا آمده است.
«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و کل شهر محرم .»
هر روز عاشورا است، هر سر زمین کربلا و هر ماه محرم است
یعنی درگیری حق جویان و عدالت خواهان با باطل و ستمگران همیشگی است، رویداد عاشورا در تاریخ همواره قابل تکرار است . از این روی، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران نهاده است.
امروز که عاملین استخبارات قدرت‌های شکست خورده، در صدد ضربه زدن به عقاید و باورهای عاشورایی مسلمانان افغان اند و ترتیبات حملات انفجاری را بر تجمعات می‌چینند، باید بدانند که عاشورا و فرهنگ آن در روح افغان‌ها عجین است و عشق به امام حسین ازبدو تولد تا لحظات مرگ بدرقه‌ی راه و اهداف شان است‌. آموزه‌های مکتب عاشورا ما را مکلف میسازد که در جهت ریشه کن کردن این غده‌ی سرطانی (تهدیدزا) همه باهم همگام شده و متفقا آن را نابود نماییم.
مقابله با ستمگران و متجاوزان:
ما بیاییم از فرهنگ عاشورا در جهت مقابله با ستمگران و مهاجمانی که از کشورهای دور و نزدیک به سرزمین ما حمله می‌کنند درس بگیریم و فداکاری را برای وطن و سرزمین خود انجام دهیم، در یکی از فیلم هایی که بر ضد اسلام به وسیله B . B . C با نام شمشیر اسلام، تهیه شده، بخش مهمی از آن را عزاداری و سوگواری های مسلمانان در ماه محرم تشکیل می دهد . مفسر این فیلم می گوید:
«باید مراقب بود که اگر این عزاداری ها و این همه عشق هدف دار شود و به سوی قلب غرب نشانه رود، دیگر هیچ سلاحی نمی تواند در برابر آن مقابله کند .»
بلی ما مردم افغانستان می‌توانیم عشق به امام حسین (ع) را هدفمندانه در دفاع از کشور و توسعه سرزمین خود خرج کنیم.
عزت:
یکی دیگر از درس های عاشورا در عرصه رفتار سیاسی، درس عزت است . امام حسین (ع) و یارانش با گفتار و عمل خود به ما آموختند که برخورد مسلمانان با یکدیگر چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور باید از موضع عزت باشد چرا که در فرهنگ اسلامی، مسلمان عزیز است و هرگز نباید تن به ذلت و خواری بدهند . ذلت و خواری با مسلمانی قابل جمع نیست . بنابراین، مسلمانی که ذلت را پذیرفته مسلمانی اش کامل نیست. آنجا که امام حسین (ع) ندای هیهات من الذله سر میدهد و می‌گوید که مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح میدهم پیامی است که مخاطب آن عموم مسلمانان و آزادگان جهان در درازای تاریخ بشریت است
پاسداری از اسلام و ارزش های اسلامی
برخی (حکومت های لیبرال) بر این باورند که اخلاق و معنویت و سعادت دنیوی و اخروی در قلمرو مسائل خصوصی افراد جای دارد و حکومت در این زمینه ها هیچگونه مسئولیتی ندارد؛ اما در اندیشه سیاسی اسلام، با دلیل های بسیار این گونه امور جزو قلمرو حکومت است . نه تنها حاکم و همه کارگزاران حکومتی باید به اسلام و ارزش های اسلامی باور داشته باشند که همگان موظف به تبلیغ و پاسداری از آن می باشند . بر همین اساس هنگامی که اسلام و ارزش های آن از سوی یزید مورد تهدید قرار گرفت، امام حسین (ع) حاضر به بیعت نشد و حرکت اصلاحی اش را آغاز کرد و منجر به خلق حادثه عاشورا گردید؛ این نکته پیام واضح به مسلمانان دارد یعنی وقتیکه عقاید و باورهای مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد با جان نثاری باید از آن پاسداری کنید.
امر به معروف و نهی از منکر
امام حسین (ع) در وصیت نامه اش مینویسد: «من از روی خودخواهی، غرور و خیره سری و یا به منظور ایجاد فساد و آشوب و ظلم و ستمگری به پا نخاسته ام، بلکه قیام من برای اصلاح امور مسلمانان و اجرای برنامه امر به معروف و نهی از منکر در میان امت اسلامی است .»
دعوت از مردم به ادامه دادن راه حق طلبی
هَل مِن ناصر یَنصُرُنی: امام حسین در آخرین لحظات عمرش هنگامی که زیر تیر و تیغ لشکر جور و جفا آخرین نفس اش را می‌کشید ندای یاری خواستن سر داد، این ندا پیامی است به آزادگان بعد از خودش که آیا کسی هست مرا یاری کند؟ یاری خواستن به معنی کمک به امام حسین در لحظه جان سپردن نبود چون در آن حالت کمک کردن دردی را دوا نمیکند بلکه یاری خواستن به معنی ادامه راه حسین در اعصار بعدی بود، اکنون آیا کسی هست که امام حسین (ع) را یاری نموده و در برابر ظلم، بی عدالتی و زیاده خواهی که جوامع را در نوردیده است همچون حسین (ع) حرکت اصلاحی کند؟

دکمه بازگشت به بالا