در پی درخواست کمیسیون تماس، ۹۹۲ نفر از مقامات پیشین به کشور برگشتند

حمدالله وثیق، سخنگوی کمیسیون تماس با شخصیت‌های سیاسی می گوید، از آغاز کار این کمیسیون تا کنون ۹۹۲ نفر از چهره های سیاسی حکومت پیشین به افغانستان بازگشته و کارت‌های مصونیت دریافت کرده اند.

کمیسیون تماس که اوایل تصرف افغانستان توسط طالبان ایجاد شد با هدف ایجاد ارتباط با شخصیت‌های سیاسی حکومت پیشین و تشویق آنها برای بازگشت به افغانستان ایجاد شد. شماری از مقام های حکومت سرپرست مانند امیرخان متقی، شهاب الدین دلاور،خیرالله خیرخواه، خالد حنفی، عبدالحق وثیق، فصیح الدین فطرت و انس حقانی عضو این کمیسیون بودند.

این کمیسیون درحالی ایجاد شد که حکومت سرپرست ضمن بیان اینکه افرادی در نظام پیشین، دست به فساد برده اند جایی در حکومت جدید ندارند، مشخص نمی کند که با چه شخصیت ها و افرادی تماس میگیرند.

از سوی دیگر، حکومت سرپرست از زمان بازگشت به قدرت اعلام عفو عمومی کرده اند و ادعا می کنند که این قانون به صورت جدی در حال پیگیری است.

با این حال در این مدت شماری از چهره های حکومت پیشین از طریق این کمیسیون به افغانستان بازگشته اند اما هیچ یک از آنها در پست های کلیدی دیده نمی شوند.

فاروق وردک، وزیر معارف در حکومت پیشین، امان الله غالب، رییس پیشین شرکت برق برشنا از جمله افرادی اند که از طریق این کمیسیون به افغانستان بازگشته اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2848b
دکمه بازگشت به بالا