دهمین همایش مبلغان مجمع محبان اهل‌بیت(ع) در کابل؛ روی راهکارهای جذب جوانان به مراکز دینی تاکید صورت گرفت

به گزارش خبرگزاری سریع، مجمع محبان اهل‌بیت(ع) در افغانستان روز جمعه(۱۶ سنبله) دهمین همایش مبلغان را تحت عنوان «راهکارهای جذب جوانان به مراکز دینی و مذهبی» برگزار کرد.

این همایش نسبت به برنامه‌های قبلی، متفاوت‌تر برگزار شد و با روش مباحثه‌ی آزاد، به علمای اشتراک‌کننده در این همایش فرصت داده شد که پیرامون موضوع ابراز نظر کنند.

سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهل‌بیت افغانستان در ابتدای سخنرانی‌اش، سال‌روز رحلت نبی مکرم اسلام، شهادت امام حسین مجتبی(ع) و علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) را به همه‌گان تسلیت گفت.

آقای بلخی افزود: دو ماه عزاداری پشت سر گذاشتیم. ماه محرم و ماه صفر. این دو ماه تقریبا می‌توان گفت که بهار تبلیغات و مبلغین دینی است که از ابتدای محرم شروع و آخرین روز ماه صفر، روز سی ماه صفر که شهادت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است، به پایان می‌رسد.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت(ع) در ادامه گفت: بعد از صفر، ربیع‌الاول حال و هوای دیگر مذهبی دارد که متفاوت است؛ شهادت امام حسن عسکری را داریم که یک مصیبت است، ولی هم‌زمان با این، آغاز دوره‌ی امامت امام دوازدهم مهدی موعود(عج) را داریم که خودش یک آغاز با میمنت و امیدبخش برای جهان انسانیت و بشریت است.

وی همچنان با اشاره به ولادت رسول گرامی اسلام ابراز داشت که هفته‌ی وحدت و میلاد امام جعفر صادق(ع) همه‌ی این‌ها از مناسبت‌هایی است که فاز دیگری از فعالیت‌های دینی وارد می‌شود.

بلخی در خصوص همایش‌های قبلی مبلغان گفت: ده تا جلسه با مبلغین داشتیم در عرصه‌های مختلف. ابتدا با مشورت‌هایی شروع کردیم که بعضی از دوستان ما به خاطر دارند. این همایش‌ها منجر به یک جزوه شد که میان مبلغان توزیع گردید و امیدواریم که مورد استفاده واقع شده باشد. بعد از آن معمولا جلسات به مناسبت‌ها اختصاص یافته بود و طبق معمول صحبت‌ها به همان مناسبت‌هایی‌که در آن قرار داشتیم، صورت می‌گرفت.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت با اشاره به حمایت از علما و مبلغان تصریح کرد، مجموعه‌ای از کسانی‌که در این برنامه اشتراک می‌کنند، افراد محدودی هستند و دلیل آن هم محدودیت‌ توانایی مجمع است.

بلخی علاوه کرد: ما در حد توان تلاش کردیم که راهی را در پیش بگیریم و «بابی» را بگشاییم که تغییرات و تحولات در عرصه‌ی تبلیغی به وجود آید؛ از روند یک نواخت تبلیغ کننده که روی منبر می‌رود و صحبت می‌کند، بعد هم یک وضعیتی به وجود آمده است، به خصوص در ماه محرم که جوانان معمولا در مجالس و محافل کم‌تر شرکت می‌کنند، بیشتر شب‌ها در مراسم‌های سینه‌زنی اشتراک می‌کنند، در مراسم‌های روزانه حضور ندارند.

به گفته‌ی عالمی بلخی، موضوعی که در دهمین همایش مبلغان مورد بحث قرار گرفته است، از مواردی‌ست که در پیشنهادات مبلغان مطرح بوده که از راهکارهای جذب جوانان که تمایل اشتراک به مجالس دینی ندارند و یا هم در مراسم‌های محرم صرفا علاقه‌مند هستند شب‌ها اشتراک کنند، چکاری صورت گیرد تا جوانان به این مجالس کشانده شوند و در عین حال، مجالس تبلیغات دینی متحول شود.

عالمی بلخی تاکید کرد که در موضوع  راهکارهای جذب جوانان به مراکز دینی و مذهبی، هشت پیشنهاد از سوی علما و مبلغان مطرح شده است که مهم‌ترین آن، حمایت‌های تبلیغی مبلغان اختصاص به پایتخت(کابل) نداشته، بلکه در سراسر افغانستان گسترش یابد.

در این همایش ده نفر از مبلغین پیرامون موضوع صحبت کردند و در پایان، آقای مظفری، عضو مجمع محبان اهل‌بیت(ع) به جمع‌بندی این همایش پرداخت.

مظفری گفت: فرمایشات اساتید محترم اولا راجع و ناظر به خود مبلغ بود که مبلغان باید از لحاظ علم، آگاهی دینی‌شان را بالا ببرند و هم بعضی پیشنهاد دیگری مطرح شد که مبلغان از لحاظ عملی، باید خودشان عمل کنند.

آقای مظفری در جمع‌بندی خود تصریح کرد که علما و مبلغان اولا آشنایی نسبتا کامل و بروز نسبت به مسایل دینی‌که مطرح می‌شود، داشته باشند و در گام دوم، خودشان عمل‌کننده باشند، آن‌چه را که می‌گویند و این نتیجه‌بخش است.

مظفری در ادامه افزود: نکته دیگری که برخی از علما تذکر دادند، این بود که مبلغان خوب و زیبا حرف بزنند؛ یعنی حرفی‌که محتوای قرآنی دارد و محتوای دینی را به صورت خیلی زیبا، جمیل و قشنگ به انسان منتقل کند و در این صورت پذیرایی‌اش بهتر و آسان‌تر خواهد بود.

او با بیان این‌که در رابطه به راهکارهای جذب جوانان به محافل دینی و مذهبی، پیشنهاد مختلفی بود، تاکید کرد که یکی از این راهکارها آراستگی ظاهری مبلغان است و این موثر است که آراستگی ظاهری یک مبلغ مناسب باشد.

این در حالی است که اشتراک‌کنندگان و مجمع محبان اهل‌بیت(ع) تصمیم گرفتند که نشست بعدی نیز با جزییات بیشتر روی این موضوع برگزار شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2488b
دکمه بازگشت به بالا