دهم محرم؛ روز شهادت امام‌ حسین”ع” و یاران‌اش‌

روز (سه‌شنبه‌، ۲۶سرطان) مصادف بود با دهم محرم، سالروز شهادت امام‌ حسین”ع” با ۷۲ تن از یاران‌اش‌

خبرگزاری سریع: ۶۱‌ هجری قمری تاریخی‌ است که امام حسین‌ “ع”، پسر حضرت علی و نواسه‌ی پیامبر بزرگ اسلام‌ در برابر ظلم، استبداد و بی عدالتی یزید‌ بن معاویه حاکم آن زمان ایستاده‌گی کرد‌.
چنانچه‌ امام حسین با ۷۲ تن از یاران‌ خود در کربلا با ۳۰‌هزار جنگ‌جوی یزید مقابل شد و به‌شها‌دت رسید و پس‌ از این شهادت لقب سیدالشهدا را کسب کرد.
در روز‌های محرم همه‌ مسلمانان جهان عزاداری و سوگ‌واری می‌نمایند، اما مردم شیعه‌ متفاوت‌تر از دیگر مذهب‌ها از این روز تجلیل می‌نمایند
شیعیان در این روز لباس سیاه می‌پوشند، در بعضی‌ از مناطق شعیه‌نشین‌ مغازه‌ها بسته می‌شوند، زنان و مردان به دسته‌های سینه‌زنی و نوحه سرایی اشتراک می‌کنند و از خاندان پیامبر به نیکی یاد می‌کنند.
اما سوال این‌جاست که چرا در مذهب شیعه‌ این روز با تفاوت‌های برجسته‌تر از دیگر مذهب‌ها تجلیل می‌گردد؟
خبرگزاری سریع در این مورد با بعضی از عزاداران مصاحبه داشته است.

ذکیه‌رسولی‌ یکی از عزاداران ماه محرم در این مورد به‌سریع نیوز گفته است که دلیل‌های متفاوت از جمله‌ تاثیر‌‌ واقعه‌های تاریخی و تاثیرهایی در مورد نحوه برگزاری مراسم مذهبی می‌تواند وجود داشته باشد.
او افزود:” امام حسین یک شخصیت شجاع، مقدس و یک الگوی اخلاقی‌ و انسانی است که برای تحقق عدالت و حقیقت مبارزه کرد و در این روز از رشادت‌های وی یاد آوری می‌گردد و شاید به‌همین دلیل برای آن‌ها از اهمیت ویژه برخوردار باشد.”
از طرفی‌هم مهدیه‌ی فدایی، مدیر مسول مرکز آموزشی قرآن بستان‌ دانش در کابل‌، در پاسخ‌ به این سوال گفته است که کار شیعان در این روز عادی است و این تقصیر دیگران است که کاستی می‌کنند.
به‌گفته‌ی بانو فدایی، امام حسین‌ مخصوص شیعیان نیست و اگر کم‌و‌کسری‌ از سوی دیگران صورت می‌گیرد، تقصیر آنان‌ است.
هم‌چنان، رحمانی(اسم‌ مستعار) عالم دین، در این مورد گفته است:”شهادت حضرت حسین هر مسلمانی‌ را‌ اندوه‌گین و ناراحت می‌سازد، زیرا ایشان نواسه‌ی پیغمبر بزرگ اسلام هستند. ایشان از سرداران بزرگ اسلام و مرد شجاع و عادل بودند.”
به‌گفته‌ی وی بر هر مسلمانی لازم است که در وقت مصیبت از صبر و شکیبایی کار بگیرد.
افغانستان کشوری است که معمولأ‌ مردم‌ به‌اعتقادات مذهبی‌شان پابند می‌باشند؛ اما، روز‌های مذهبی به دور از سایه‌ی تهدید‌‌های دهشت‌افگنی‌ نیست. به‌همین سبب شهروندان کشور از حکومت سرپرست می‌خواهند که امنیت کامل رابرقرار ساخته و با آن‌ها هم‌کاری نماید.
علی‌رضا‌ علی‌پور، یکی از عزادارن به‌سریع‌ نیوز گفته است که، در پهلوی امنیت نظامی‌، مذهب اهل تشیع بیش‌تر نیازمند امنیت اعتقادی است.
به‌گفته‌ی وی عقیده‌ی هر مذهب برای مردم آن‌ مهم و قابل احترام است.
وی‌ افزود که مردم هرات و کابل از امنیت خوب اعتقادی برخوردار نیست.
آقای علی‌پور در حالی این حرف‌ها را گفته‌اند که پرچم‌های این مناسبت در بیش‌تر جاه‌ها از سوی حکومت سرپرست پایین شده است.
وی می‌گوید:” … این پرچم‌ها باید برافراشته شو‌ند و نباید دولت مزاحم این پرچم‌ها باشد و کسانی‌ که پرچم‌های حسینی‌ را می‌کَنند مؤاخذه‌ شوند.”
از سوی هم آقای علی‌پور از امنیت نظامی که توسط حکومت سرپرست گرفته شده است ابراز رضایت کرد و از مسئولین امنیتی قدردانی نمود
این‌ درحالی‌ست که در چند سال حاکمیت حکومت سرپرست با وجود تهدید‌های ضد امنیتی داعش، مراسم ماه محرم در فضای کامل امنیتی تجلیل شده است.

مقدسه‌ایوبی

خبرگزاری سریع

لینک کوتاه

https://sarie.news/a1973b

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا