دو مشاور نیروهای ائتلاف: غرب باید تا سال ۲۰۴۰ از افغانستان حمایت می کرد

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داده اند که دو مشاور ارشد نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان مدعی اند که سقوط حکومت قبلی در صورت داشتن برنامه منظم، قابل پیگیری بود و غرب باید برای نهادینه ساختن دموکراسی در افغانستان دست کم تا سال ۲۰۴۰ میلادی باید به حمایت ادامه می داد.

دیوید کیلکن و گرگ میلز، دو مشاور نیروهای بین المللی ائتلاف در افغانستان در کتابی با عنوان “حساب ناکامی در افغانستان” با بیان مقدمه روری استیوارت، وزیر پیشین توسعه بین المللی بریتانیا مطرح کرده اند.

به نقل از این روزنامه مروری از این کتاب آمده است که این کتاب احتمالن بهترین گزارش از درون《داخلی》در مورد شکست مأموریت در افغانستان توسط دو مشاور با تجربه نیروهای ائتلاف بین المللی در این کشور نوشته شده است.

هر دو نویسنده این کتاب مدعی اند که “موفقیت در افغانستان کاملن قابل دستیابی بود؛ اما ما از ابتدا تا انتها خراب کردیم.”

در این گزارش آمده است که این دو مشاور ارشد نظامی نیروهای امریکایی و ناتو که تجربه مقابله با شورش در عراق و کشور های دیگر را دارند، می گویند که غرب می توانست روند دولت-ملت سازی را در افغانستان تقویت کند.

به گفته آنها، ماموریت دولت‌ سازی در افغانستان شبیه حضور درازمدت امریکا در آلمان بود که باید به هر نحوی تا بیست سال پیش رو حفظ می‌شد.

در کتاب گفته شده است که ضعف مدیریت، فساد و مصرف هزینه‌های بزرگ در پروژه های غیر قابل استفاده‌ به ویژه در مناطق جنوبی افغانستان زمینه فروپاشی زودهنگام را فراهم کرد.

با این همه، وال ستریت ژورنال در گزارش که روز پیش (۱۱ جدی) مدعی شده است که تولید کننده‌گان بزرگ اسلحه تا کار آفرینان از جنگ طولانی در افغانستان بیشترین نفع را برده است.

در گزارش آن روزنامه گفته شده بود که بر اساس پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون یک سوم تا نیمی از بودجه اختصاص یافته به جنگ افغانستان به پیمانکاران/ قراردادن تعلق گرفت و پنج شرکت دفاعی سهم ۲.۱ تریلیون دالری را گرفتند.

از سوی هم رهبری امارت اسلامی در یک اعلامیه یی به مناسبت یک‌صد و دومین سالروز استرداد استقلال کشور اعلام کرد که افغانستان سه امپراتوری مشمول امریکا، روسیه و انگلیس را پس از درگیری شکست دادند.

این در حالیست که در تازه ترین مورد شماری از شهروندان کابل در راه پیمایی امروز (۱۲ جدی) در مقابل ساختمان قبلی سفارت امریکا خواهان به رسمیت شناختن حکومت فعلی و آزاد سازی پول های منجمد شده این کشور شدند.

گزارشگر:

شکیب احمد نظری
لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا