دیوان بین‌المللی دادگستری: شهرک‌سازی اسرائیل غیر قانونی است و به پایان جنگ غزه اقدام شود

خبرگزاری سریع، کابل: دیوان بین المللی دادگستری طی حکمی، اقدام به شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را غیر قانونی خواند و از اسرائیل خواست که به جنگ غزه خاتمه بخشد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با محکوم کردن این حکم گفته است: «این سرزمین‌ها بخشی از میهن تاریخی قوم یهود است.»

نواف سلام، رییس دیوان بین‌المللی دادگستری، روز جمعه (۲۹ سرطان) از سیاست‌های اسرائیل از جمله ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی، استفاده از منابع طبیعی منطقه، الحاق و تحمیل کنترل دائمی بر اراضی و «سیاست‌های تبعیض‌آمیز» علیه فلسطینیان انتقاد کرده و آن را «نقض قوانین بین‌المللی» دانسته است.

این دادگاه گفت که اسرائیل حق حاکمیت در این سرزمین‌ها را ندارد، قوانین بین‌المللی را در خصوص تصاحب اراضی با زور نقض می‌کند و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را مختل می‌کند.

در این بیانیه آمده است که سایر کشورها موظف هستند برای حفظ حضور اسرائیل در این سرزمین‌ها کمک ارائه نکنند.

دیوان گفته است که «سوءاستفاده اسرائیل از موقعیت خود به عنوان قدرت اشغالگر»، «حضور این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی می‌کند» و اظهار داشت که حضور اسرائیل باید «هرچه سریع‌تر» پایان یابد.

این دیوان همچنین افزوده است که مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، جایی که متحد سرسخت اسرائیل، ایالات متحده، حق وتو دارد، باید «روش‌های دقیق» را برای پایان دادن به حضور اسرائیل در سرزمین‌ها در نظر بگیرند.

در همین حال نتانیاهو در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، با استفاده از اصطلاحات «کتاب مقدس» برای کرانه باختری گفت: «مردم یهود در سرزمین خود فاتح نیستند – نه در پایتخت ابدی ما اورشلیم و نه در سرزمین اجداد ما در یهودیه و سامره. هیچ تصمیم نادرستی در لاهه این حقیقت تاریخی را تحریف نخواهد کرد و همچنین قانونی بودن شهرک‌سازی اسرائیل در تمام سرزمین‌های میهن ما قابل اعتراض نیست.»

از سویی دیگر، ریاض ملکی، مشاور محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، این تصمیم دادگاه را «لحظه‌ای نقطه عطف برای فلسطین، عدالت و حقوق بین‌الملل» خوانده است.
با این حال سالیان متمادی است که میان اسرائیل و فلسطینیان بر سر اراضی اشغالی جنگ های خانمان سوز در جریان است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2002b

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا