رئیس اسبق زندان پلچرخی کابل در محکمه لاهه هالند محاکمه شد

رئیس سابق زندان پلچرخی کابل که اکنون ۷۶ سال دارد در دادگاه بین المللی لاهه محاکمه شد. دادستان های هالندی می گویند که ما معتقدیم این فرد مرتکب جنایت جنگی شده است.

رسانه ها گزارش دادند که یک مرد ۷۶ ساله افغانستانی که در دهه ۱۹۸۰ مسئولیت زندان پلچرخی کابل را به عهده داشت، در دادگاه بین المللی لاهه محاکمه شد. این مرد به ارتکاب جنایات جنگی متهم است. در این رابطه ۲۵ تن شهادت داده اند.

این مرد مسن به نام عبدال «ر» در سال ۲۰۰۱ به هالند آمد و بعداً تابعیت این کشور را گرفت. او در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد.

دادستان ها می گویند که او از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ رئیس زندان پلچرخی در شرق کابل بود؛ جایی که مخالفان رژیم بدون محاکمه عادلانه در “شرایط وحشتناک” نگهداری می شدند.

محاکمه بین المللی لاهه در هالند آخرین مرجع با صلاحیت برای تحقق تلاش ها در کشورهای اروپایی است تا متهامان را به دلیل جنایات در کشورهای درگیرمنازعه، از جمله سوریه و افغانستان، بازخواست کنند.

میریم بلوم، یکی از دادستان ها به خبرگزاری فرانسه گفت: «این محاکمه درباره مردی است که به اعتقاد ما مرتکب جنایات جنگی در کابل شده است. ما گمان می‌کنیم که او به‌عنوان فرمانده و رئیس امورسیاسی در زندانی کار می‌کرد که در آن آزادی شخصی ‌زندانیان را به ‌طور خودسرانه سلب کرده و با آنها رفتار غیرانسانی داشت.»

زندان پلچرخی که به دلیل شرایط وخیم حاکم در این زندان، یک زندان بدنام به شمار می رود. این زندان در دهه های اخیراز سوی حکومت‌های قبلی افغانستان برای نگهداری زندانیان مورد استفاده قرار داشت و هنوز هم زندانی های زیادی در این زندان به سر می بردند.

لینک کوتاه

 

دکمه بازگشت به بالا