رئیس جمهور تایوان: مانند گذشته هنوز هم مصمم به دفاع هستیم

تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان امروز سه‌شنبه اول سنبله، در دیدار با هیئتی از دانشگاه استنفورد امریکا گفت: “شش دهه پیش که اردوی چین جزایر تایوان را بمباران کرد، ما با آن‌ها جنگیدیم و هنوز هم مصمم به دفاع از خود هستیم”.

خبرگزاری سریع: تنش‌ها میان تایوان و چین در یک ماه گذشته و پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایپه افزایش یافته است. چین پس سفر پلوسی به تایوان، رزمایش نظامی بزرگی را در نزدیکی این جزیده برگزار کرد تا خشم خود از حمایت امریکا از تایپه را اعلام کند.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان در این دیدار با اشاره به حملات چند ماهه چین به جزایر کینمن و ماتسو در اگست ۱۹۵۸ گفت: “۶۴ سال پیش در نبرد ۲۳ اگست، سربازان و غیرنظامیان ما با همبستگی از تایوان محافظت کردند، به گونه‌ای که ما امروز تایوان دموکراتیک را داریم.”

او هم‌چنین تصریح کرد: “ما به جهان نشان خواهیم داد که مردم تایوان هم اراده و هم اعتماد به نفس برای حفظ صلح، امنیت، آزادی و رفاه را برای خود دارند.”

تایوان در سال ۱۹۵۸ با حمایت امریکا که تجهیزات نظامی مانند موشک‌های پیشرفته «سایدویندر» به این کشور ارسال کرد، در برابر حمله چین واکنش نشان داد. این آخرین مرتبه‌ای بود که نیروهای تایوانی در مقیاس بزرگی به نبرد با چین پرداختند.

امریکا که در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک رسمی خود را با تایپه به نفع بیجینگ قطع کرد، همچنان امریکا مهمترین منبع تامین تسلیحات تایوان است.

تسای اینگ-ون گفت: “از آنجایی که تایوان در خط مقدم توسعه‌طلبی اقتدارگرا قرار دارد، ما همچنان به تقویت خودمختاری دفاعی خود ادامه می‌دهیم و همچنین به همکاری با امریکا در این زمینه ادامه خواهیم داد”.

او در ادامه گفت که رزمایش‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان، تهدیدی برای وضعیت موجود در تنگه و سراسر منطقه است و شرکای دموکراتیک باید برای مقابله با مداخله دولت‌های مستبد، با یکدیگر همکاری کنند.

دکمه بازگشت به بالا