رسانه عبری: طرح اسرائیل در لبنان، تجزیه و جنگ داخلی است
در حالی که رئیسجمهور لبنان توافق تازه با رژیم اسرائیل را گامی برای بازپسگیری حاکمیت کامل کشور میخواند، یک رسانه عبری گزارش داده است که هدف تلآویو از این توافق، کشاندن لبنان به تجزیه و جنگ داخلی و وادار کردن دولت بیروت به رویارویی با حزبالله است.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از مهر؛ شبکه ۱۳ رژیم اسرائیل گزارش داده است که طرح اسرائیل در لبنان، تجزیه این کشور و کشاندن آن به جنگ داخلی است تا دولت لبنان ناگزیر شود وارد درگیری نظامی با حزبالله شود.
این گزارش در حالی منتشر شده که آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اپوزیسیون «اسرائیل خانه ما»، گفته است توافقی که با میانجیگری امریکا میان لبنان و اسرائیل امضا شده، مانع از بروز درگیری تازه نخواهد شد.
لیبرمن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به افزایش قدرت حزبالله، گفته است که رویارویی آینده با این گروه، تنها مسئله زمان است. او در عین حال مدعی شده است که منافع مشترک لبنان و اسرائیل در گسترش حاکمیت دولت لبنان بر تمام خاک این کشور نهفته است.
این سخنان در حالی مطرح میشود که ژوزف عون، رئیسجمهور لبنان، پیشتر این توافق را گام اول در مسیر بازپسگیری کامل و بدون نقصان حاکمیت لبنان بر اراضی خود توصیف کرده بود.
در مقابل، حسن فضلالله، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون وابسته به حزبالله، این توافق را هدیهای برای دشمن اسرائیلی خوانده و تاکید کرده است که حزبالله با آن بهصورت جدی مخالفت میکند و بر گزینه مقاومت پایبند میماند.
توافق اولیه میان لبنان و رژیم اسرائیل شامگاه جمعه، پس از چهار روز مذاکرات در واشینگتن با میانجیگری امریکا و در پایان دور پنجم گفتوگوها امضا شد.
این توافق با حضور مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا، ندی حماده معوض، سفیر لبنان در واشینگتن، و یحیئیل لیتر، سفیر اسرائیل در واشینگتن، به امضا رسید.
پایگاه امریکایی آکسیوس و شبکه العربیه نیز گزارش دادهاند که متن توافق شامل مجموعهای از اقدامات فوری است که دو طرف باید در میدان اجرا کنند.
نکته قابل توجه این است که در متن توافق، لبنان موجودیت رژیم اسرائیل را بهعنوان یک کشور به رسمیت میشناسد؛ موضوعی که واکنشها و انتقادهای زیادی را برانگیخته است.
در همین حال، شب گذشته شماری از جوانان لبنانی در اعتراض به توافق سازش با رژیم اسرائیل به سمت مقر نخستوزیری در مرکز بیروت حرکت کردند.

