رهنمود امارت اسلامی به والیان در مورد افغان‌های که قصد مهاجرت دارند

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان رهنمودی را منتشر کرده‌است که در آن ملا هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی به والیان هدایت داده‌است که در باره کسانی که به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند، گفت‌و‌گو و مشکل آنها را حل کنند.

در این رهنمود آمده است که “آن عده افغان‌های که به بهانه مشکلات سیاسی یا اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و برخی‌ها می‌خواهند با اطفال خورد سن و خانم‌ها به کشورهای غربی بروند، که سپس در آن جا به دلایل مختلف با بعضی مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری مواجه می شوند.”

به نقل از این رهنمود، مهاجران در مسیر راه و کمپ‌ها با حالات بدی مواجه می شوند که سبب ناراحتی اقارب و هر افغان می شود. در این رهنمود گفته شده‌است که به اساس بعضی برنامه‌های مغرضانه؛ عقائد، اخلاق و ارزش‌های معنوی مهاجرین افغان که قصد بیرون‌شدن را دارند، با خطر مواجه است.

در بخشی از این رهنمود آمده است که مهاجران برای گرفتن جواز اقامت وادار به تهمت زدن علیه اسلام و نظام اسلامی و نیز تهیه اسناد جعلی می‌شوند.

رهبر طالبان از والیان خواسته است تا با همکاری مسؤولان ذیربط و علمای کرام با کسانی که قصد سفر به کشورهای غربی را دارند دیدارهای مستقیم داشته باشند، مشکلات آنها را بشنوند و برای یافتن راه حل آنها را کمک کنند. درهمین‌حال گفته شده‌است که تلاش‌ها را برای تدابیر امنیتی شدت بخشند و کسی فرصت ارعاب و ترسانیدن دیگران را نداشته باشد تا باشد موانع در برابر خدمات، فعالیت تاجران، کسبه‌کاران و متخصصان ایجاد نشود.

این‌درحالیست که پس از تغییر رژیم نرخ مهاجرت افغان‌ها افزایش بی‌پیشنه پیدا کرد و بیشترین افراد تحصیل‌کرده و مغزهای افغانستان پا به فرار گذاشتند.

لینک کوتاه

گزارشگر:

شکیب احمد نظری
دکمه بازگشت به بالا