روس‌ها با پیکر گورباچف وداع کردند

خبرگزاری سریع: هزاران نفر از مردم روسیه امروز شنبه ۱۲ سنبله، بدون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی وداع کردند. گورباچف سه‌شنبه هشتم سنبله، در سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت.

میخائل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سن 91 سالگی درگذشت

شرکت کنندگان در تالار «ستون‌ها» در ساختمان خانه اتحادیه‌ها در مرکز مسکو به گورباچف ادای احترام کردند. خانه اتحادیه‌ها که در نزدیکی کاخ کرملین موقعیت دارد، از دوران شوروی سابق مکانی برای برگزاری تشییع جنازه‌های دولتی بوده است.

گورباچف که با اصلاحات اساسی در اتحاد جماهیر شوروی باعث پایان دادن به جنگ سرد و تسریع در روند فروپاشی این اتحاد شد، عصر امروز شنبه ۱۲ سنبله، طی مراسمی با تشریفات حداقلی در قبرستان نوودویچی مسکو و در کنار همسرش رایسا به خاک سپرده شود. امتناع کرملین از اعلام مراسم دولتی برای تشییع جنازه گورباچف حاکی از عدم همسویی و رضایت از میراث اوست.

گورباچف در سراسر جهان به دلیل فروپاشی دیوار آهنین مورد احترام است، اما در داخل روسیه به دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و همچنین فروپاشی اقتصادی و فقر شدید مردم، مورد انتقاد و نفرت بسیاری قرار دارد.

در مراسم امروز، شرکت کنندگان از کنار تابوت باز گورباچف گذشتند و با تقدیم گل به وی، ادای احترام کردند. ایرینا، دختر گورباچف به همراه دو نوه‌اش کنار تابوت نشسته بودند. حضور شرکت کنندگان آن‌قدر زیاد بود که زمان مراسم از یک ساعت به دو ساعت طول کشید.

اعلام تشییع جنازه دولتی گورباچف، ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه را ملزم به حضور در آن و مسکو را ملزم به دعوت از رهبران خارجی می‌کرد، اما پس از تهاجم نظامی به اوکراین و در بحبوحه تنش‌های شدید روسیه با غرب، کرملین به آن مبادرت نکرد.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت و رئیس جمهور پیشین روسیه در مراسم شرکت کرد. او سپس پستی را در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 منتشر کرد و در آن امریکا و متحدانش را به تلاش برای فروپاشی روسیه متهم کرد.

از سوی دیگر، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که اغلب از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد می‌کند نیز در این مراسم شرکت نمود. همچنین سفرای امریکا، بریتانیا و آلمان در این مراسم حضور داشتند.

پوتین در این مراسم شرکت نکرد. او روز پنج‌شنبه با حضور در شفاخانه مسکو، در مراسمی خصوصی با قرار دادن دسته‌ای گل بر تابوت گورباچف با وی وداع کرد. کرملین شلوغی برنامه کاری رئیس جمهور روسیه را علت عدم حضور او در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی می‌داند.

ولادیمیر پوتین در پیام تسلیتی که روز چهارشنبه منتشر شد، از ستایش یا انتقاد مستقیم گورباچف پرهیز کرد و از او به عنوان مردی که «تاثیری عظیم بر روند تاریخ جهان گذاشت»، توضیف نمود.

دکمه بازگشت به بالا