رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست: استفاده از خریطه های پلاستیکی در سطح شهر باید کاهش یابد

عزیز الرحمان حافظ رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که افغانستان با چالش‌های جدی محیط زیستی مواجه است و جهت حل این مشکلات باید استفاده از خریطه‌های پلاستیک به گونه تدریجی کاهش یابند.

خبرگزاری سریع: مسئولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت سرپرست امروز دوشنبه ۱۵ جوزا از پنجم جون “روز جهانی حفاظت از محیط زیست”، تحت شعار “مبارزه با آلودگی‌ پلاستیکی” تجلیل کرده و برای داشتن محیط پاک و سالم بر استفاده نکردن از خریطه‌های پلاستیکی تاکید کردند.
مولوی عزیز الرحمان حافظ رییس عمومی اداره ملی محیط زیست گفت: هر قدر محیط زیست ما تخریب شوند به همان اندازه زندگی ما متاثر می شوند.
اوگفت: کشورهای بعد ازجنگ و درحال توسعه با مشکلات محیط زیستی زیادی مواجه هستند که افعانستان نیز از این امر مستثنا نیست.
به گفته حافظ، ۷۰ درصد ساخت‌ و ساز‌های غیر پلانی در شهر کابل و تغییرات اقلیمی بالای محیط ما تاثیر منفی گذاشته است، زیرا افغانستان ششمین کشور متأثر از تغیرات اقلیمی در جهان است.
وی با بیان اینکه سالانه ۴ميليون تُن پلاستیک درجهان تولید می‌شوند گفت: ۱۰ درصد پلاستیک مصرف شده و متباقی به طبیعت سپرده می‌شوند که باعث تخریب محیط زیست شده است.
او از صنعت‌کاران و مردم عام می‌خواهد که به خاطر محیط پاک و سالم استفاده از خریطه‌های پلاستیکی را به گونه تدریجی کاهش داده و به جای آن از خریطه‌های کاغذی استفاده کنند.


در همین حال قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت سرپرست گفت: به هر اندازه‌‌ی که به سوی ترقی و صنعتی شدن حرکت می‌کنیم به همان اندازه به سوی نقصان روان هستیم.
به گفته عباد عامل اصلی تمام مرض‌های ساری محیط زیست ناپاک است که آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد.
او گفت: ما هیچ وسیله ی آلودگی سنج در افغانستان نداریم که آمار آلودگی کلان شهر‌ها را بطور دقیق ارایه کنیم.

همچنان عبداللطیف نظری معین وزارت اقتصاد، محیط زیست را در انکشاف پایدار به عنوان یک مقوله مطرح کرده گفت: آلوده بودن آب‌های روستا‌ها و هوای شهر‌ها، انباشته شدن زباله‌ها در کلان شهر‌ها، قطع جنگلات و افزایش سیلاب‌ها از چالش اصلی محیط زیستی در افغانستان می‌باشد.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا